[verwijderd] Het probleem is niet anticiperen, ik weet wel wanneer ze toe zijn aan een groter bed 😅
Ik zeg ook niet dat dat het probleem is, maar vaak als ze iets uit zichzelf kunnen en vooral al doen, kan je er best een vast ritueel van maken.
De voorbeelden moet je niet zo letterlijk nemen.😜
Ik denk wel dat bepaalde zelfstandigheid belangrijk is, op school moeten ze immers ook zelfstandig dingen doen. Zoals zelf je jas ophangen, zelf de schoenen aan en uit kunnen doen voor gym, zelf je spullen opruimen nadat je er mee gewerkt/gespeeld hebt, zelf je neus kunnen snuiten en daarna weten dat je je handen even moet wassen. (ook nadat je naar de wc bent geweest) Ik verwacht van mijn oudste (5 jaar) dat ik dat allemaal niet meer hoef te zeggen/herhalen en ik zie aan zijn houding dat hem dat goed doet, want als ik het wel vraag krijg ik als antwoord ‘ja dat weet ik toch’
Zelfstandigheid kan ook in hele andere dingen zitten, wij waren vanmiddag in de speeltuin en N (de oudste van 5) ging van de kabelbaan, hij wilde er zelf op en ik zei telkens dat hij zijn handen hoog moest houden als hij erop sprong want anders lukte het hem niet. Na 2 keer zeggen kreeg ik even een kleine uitbrander ‘ja mama dat weet ik heus wel, dat hoef je niet elke keer te zeggen’ dat zijn ook bepaalde vormen van zelfstandigheid. Het hoeft niet per se in het tafeldekken te zitten. N dekt nooit de tafel. Ik verwacht dat ook niet van hem. Van Z verwacht ik dat deels wel, althans hij helpt mee zonder dat ik er naar vraag. Hij vind dat soort zelfstandigheid fijn. Bij N zit het hem in vertrouwen geven en vooral loslaten, dat soort zelfstandigheid heeft hij op dit moment nodig.