[verwijderd]
Trees ik wist het eigenlijk al toen ik het postte, en ik heb ook 400 keer op het punt te staan om het weer te verwijderen. Het is bewijsdrang, faalangst, perfectionisme, en een heleboel dingen door elkaar die helemaal niks met hb te maken hoeven hebben, maar in mijn geval wel daarop enorm op focust.
Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen last van perfectionisme op andere vlakken. Het slaat pas toe op het moment dat er een kans is op een baan, of wanneer het te maken heeft met mijn intelligentie.
De mogelijkheid van hb heeft er altijd gezeten (volgens mijn vader was er op de peuterspeelzaal al iets waardoor het toen ter sprake kwam, maar toen was ik nog te jong), en ik ben eerder getest, alleen nooit officieel. Het is iets wat altijd op de achtergrond heeft gezeten maar ik nooit heb willen erkennen of voor open heb willen staan, tot nu dan. Het komt minimaal eens per jaar weer ter sprake en dan ren ik er gewoon voor weg, doe ik alsof het niet bestaat en stop ik mijn kop in het zand. Dit is de eerste keer dat ik het idee echt entertain, en ook die drang om er voor weg te rennen zit er nu, ik wilde gisterenavond ook al weer een ban aanvragen maar ik probeer mezelf er doorheen te duwen.
Maar dat zorgde ervoor dat het altijd heel dubbel was, want een deel van mij wist dat die mogelijkheid er wel zat, maar het niet-diploma-gedeelte in mij kon niks en was waardeloos. Dus iedere afwijzing omdat ik niet de juiste papieren had versterkte ook weer dat stuk van.. maar er zit iets in me wat het wel kan, ik moet het bewijzen..
Ik denk dat er daarmee ook veel te veel persoonlijke factoren mee spelen om het herkenbaar te laten zijn, zeker in de algemeenheid van hb, en dat de kans om daarin herkenning te vinden hier ook minimaal is.
Maar de afgelopen dagen zijn een aaneenschakeling van oh mijn god ik ben niet gek! en ik denk dat ik gewoon even wat erkenning zocht dat het stuk waar ik zo veel last van heb ook 'normaal' was, dat ik niet de enige ben die daar last van heeft. Wat dat betreft was het logischer geweest om mijn vraag te stellen als zijn er mensen met hb, faalangst, bewijsdrang, perfectionisme en levenslange ontkenning die dit herkennen? 😅
Dus het is oké als die herkenning er niets is, want ik begrijp dat er zo veel andere factoren meespelen. Maar hey.. voor hetzelfde geld was er iemand die wél zei: dat had ik vroeger ook altijd, en toen kreeg ik de juiste begeleiding en nu kan ik er mee om gaan.. En dan had het hoop gegeven zeg maar, dat het zo niet hoeft te blijven. Dus voor die minimale kans heb ik hem uiteindelijk toch maar laten staan.
Na het huidige thema wat ik bij de psycholoog behandel staat faalangst op de agenda, dus dan zal dit wel meer aan bod komen, dus dat komt goed.
[verwijderd] ik ga eens kijken of ik die bij de bieb kan vinden, dankjewel!
LilyMilie testen vind ik op dit moment nog geen optie.. Dat zou een hoop kunnen oplossen, want dan heb ik mijn 'bewijs', maar door alle bewijsdrang en faalangst hang ik veel te veel van mijn eigenwaarde vast aan de uitslag. Met H loop ik momenteel een beetje tegen een vergelijkbaar stuk aan, die heeft ook faalangst en wordt binnenkort getest op dyscalculie, en die zei ook: maar als ik het niet heb, dan ben ik dus gewoon dom. Zo voelt het voor mij ook..
Bij de test van het UWV zat ik erboven, maar dat was jaren geleden. Als ik alle factoren van de afgelopen jaren mee neem ben ik bang dat die te veel van invloed zijn. Dat hele hersenen werken als een spier, mijn hersenen zijn getraind op reality-tv 😅
Ik heb de afgelopen week wel wat online oefeningen gedaan, en ik kan het wel, maar het vergt concentratie die ik gewoon al jaren niet meer gebruikt heb en achteraf was ik ook echt mentaal uitgeput. Het voelde alsof ik door een soort dikke mist heen moest om bij mijn antwoorden uit te komen..
Met alle chaos in mijn hoofd, de restklachten van de ptss, andere stressfactoren denk ik dat ik momenteel op mijn minimum zit en bij lange na niet mijn potentie benut, en dat de testuitslag te veel kan beïnvloeden. Of ik leg er zo veel druk op om te bewijzen dat ik bij vraag 2 al een paniekaanval heb, dat is ook niet handig 🙈
Dus ook wat dat betreft geldt, eerst terug naar de psycholoog en de faalangst/bewijsdrang/alle shit eromheen aan gaan pakken. Daarna kijk ik wel of ik het wil.