LilyMilie maar baseer jij het dan op problemen ervaren vs geen problemen ervaren?
Nee zeker niet. Alhoewel ik denk dat je als hb-er vast weleens tegen zaken moet oplopen. Het schoolsysteem en de maatschappij is niet ingericht op iemand met hb. De problemen die iemand ervaart, zie ik dus meer als een gevolg van, dan dat een criterium is om hb vaststellen.
Overigens betekent dat niet altijd dat de persoon met hb zelf dit als een probleem ervaart, maar het kan ook de omgeving zijn. Goed voorbeeld hiervan vind ik de zoon van vrienden met hb. Super goed in wiskunde, maar toch onvoldoendes halen. Wat bleek, hij had altijd alle antwoorden goed en was binnen 10 minuten klaar met zijn toets, maar schreef de tussenstappen niet op. Om de simpele reden dat hij deze tussenstappen niet nodig heeft (of zijn hoofd zo snel gaat dat hij niet eens door had dat er een tussenstap was). Juist bij wiskunde gaat het om het laten zien wat je doet en hoe je tot een antwoord komt. De enige die hierin een probleem had was de omgeving, want deze kon zijn briljante geest niet volgen. Hij zag het probleem niet, want hij kwam altijd tot de juiste oplossing. Toch kreeg hij weer een probleem door het ‘onvermogen’ van de omgeving want hij haalde onvoldoendes etc. Ik denk dat hb onvermijdelijk voor kleine en grotere struggles zorgt in het leven.
LilyMilie Ik denk dat we hb ook niet moeten vergelijken met hoe wij een persoon ervaren. Typisch en niet typisch
Dat klopt en toch is er ‘iets’ wat het voor mij anders maakt. Een andere manier van denken, redeneren?! Het is iets waar ik mijn vinger niet op kan leggen. Anders dan gewoon meerbegaafd zijn. Ik heb vroeger van honderden kinderen het IQ getest en soms had ik er eentje tussen zitten, die niet enkel hoog scoorde, maar de manier waarop de opgaves werden opgelost ook anders was. Anders dan mijn manier van denken of dat van andere kinderen met een hoog IQ.
Ik ken trouwens de achtergrond van het Delphi model niet, maar ik kan mij voorstellen dat het doel hiervan was om dit verder uit te werken. Het zijn zulke lastig te meten begrippen en ik denk grotendeels ook van toepassing op meerbegaafdheid.