Ik denk dat het goed is dat er niet voor elke scheet een pilletje voorgeschreven wordt. Over hormoongebruik, ik slik de pil, die slik ik niet omdat ik niet zwanger wil worden maar omdat ik het nodig heb om normaal te kunnen functioneren zonder pijn. Ik kan dankzij de pil een normale moeder en vrouw zijn, mijn werk doen en genieten van het leven. Ja ik weet dat ik meer risico loop op bijvoorbeeld borstkanker maar dat neem ik ‘op de koop toe’ ik voel elke week of ik geen gekke dingen voel en als dat wel zo zou zijn zit ik die zelfde dag nog bij de huisarts.
Nu heb ik de afgelopen tijd behoorlijk wat pillen geslikt vanwege mijn hernia ik begon met pcm en diclofenac, toen kreeg ik daar tramadol bij. Toen dat niet voldoende bleek moest dat aan de kant en kreeg ik morfine dat werd even later verdubbeld omdat het niet genoeg hielp. Toen ook dat niet voldoende was kreeg ik er pregabaline bij, drie stuks op een dag. Ik zat op 15 pijnstillers per dag.
Met de pregabaline was/ ben ik dolblij.
Toen kwam de dag dat de neuroloog zei ‘je moet wel van de morfine af hoor, wél afbouwen, elke week 1 minder nemen’ dat lukte ( met echte afkick verschijnselen 😳) tot ik met de laatste moest stoppen….. ik heb zelf de huisarts gebeld met de vraag ‘en nu, ik kan toch niet zo maar van 10 milligram naar niets? Is er geen 5 milligram morfine???’
Ik voelde me aan mijn lot overgelaten… ik had hier geen ervaring mee, had te maken met afkick verschijnselen maar ook angst voor weer zo veel pijn. Na een goed gesprek met de huisarts waarin ze mij uitlegde hoe verslavend morfine is, en hoe ik die laatste stap het beste kon nemen ging het prima.
Ik heb ook bij de neuroloog aangegeven dat hier best meer zorg en aandacht voor mag zijn. De boodschap ‘ je moet er mee stoppen’ is niet voldoende, vooral niet op het laatst.
Ik slik nu nog pregabaline, ik ben pas van 3 naar 2 gegaan op eigen houtje want volgens mij is de huisarts al lang vergeten dat ik dit slik….
Dus meer begeleiding bij iets als dit.
Mijn zus heeft nu in 3 maanden tijd 4 keer blaasontsteking en een kuur gekregen, echt belachelijk naar mijn mening, ze moet naar de uroloog en er moet uitgezocht worden waarom ze steeds blaasontsteking heeft.
Op zien naar de oorzaak en niet maar blijven aanmodderen met pillen in dit geval…
Ga op zoek naar de oorzaak! Natuurlijk hoef je in de tussentijd geen pijn te lijden maar als je de oorzaak weet kun je ook beter behandelen.