Ik kan het hele stuk niet lezen, maar hier wil ik wel op reageren.
LilyMilie Dat ze eindelijk meer onderzoek gaan doen naar het vrouwenlichaam vind ik echt goed trouwens! Waar ze eerst dachten dat we gewoon een mannenlijf waren met een extra orgaan beginnen ze er nu achter te komen dat we toch echt heel veel meer verschillen.
Hier ben ik zeker voorstander van. Vrouwen worden regelmatig uitgesloten in medicijnenstudies vanwege de invloed van hun cyclus. Ik snap dat het lastig is voor onderzoekers dat onze hormoonspiegels wisselen gedurende de maand, maar ons er gewoon buiten te laten?!? Wat onderzoek je dan nog?!?
Sommige artsen mogen hierin ook wel opgevoed worden. Tijdens mijn menstruatie heb ik veel meer last van boezemfibrilleren. Ik had de cardioloog een keer een bericht gestuurd met de vraag of ik dan een extra bètablokker mocht gebruiken, omdat het zoveel invloed heeft op het slapen. Het begint namelijk zodra ik ga liggen. Haar mannelijke collega antwoordde (zij was zelf op vakantie) dat het onzin was en dat ik maar naar de huisarts moest voor slaappillen. Ik was echt pislink en hem vertelt dat ik mij 1. Niet serieus genomen voelde en 2. Of hij enig idee had hoe slecht slaappillen zijn en dat ik het niet oké vind hoe makkelijk hij mij slaappillen wil laat slikken ipv de oorzaak van het slechte slapen aan te pakken.
Mijn eigen cardioloog heeft later nog gebeld met een excuses en gaf aan dat ze dit veel vaker hoorde van vrouwen, maar dat er nog weinig onderzoek naar gedaan was. Reden voor sommige artsen om te zeggen dat het daarom dan maar niet bestaat.