iMoeder ik kom toch echt het tegenovergestelde tegen:
Als je alle vaat in de afwasmachine stopt, verbruik je per jaar 2 tot 3 keer zoveel energie als wanneer je de afwas in een teiltje met de hand doet.
Dit staat er op milieucentraal.nl wat betreft water, en Een vaatwasser verbruikt ongeveer 1 kWh elektriciteit per wasbeurt voor een toestel van klasse A, maar tussen 1,4 en 1,5 kWh voor een toestel van klasse C en D. Voor een handwas is ongeveer 0,7 kWh elektriciteit nodig om het water te verwarmen, via een kleine elektrische boiler bv.
Maar er zitten ook bij beiden weer een hoop voorwaarden en mitsen en maren aan vast en is het verschillend per situatie, wat Femkes ook zegt.
Qua waterverbruik zit ik redelijk gelijk aan het verbruik van een vaatwasser wat ik zo snel zie, omdat ik niet altijd braaf een teiltje gebruik, maar..
Femkes En dan gebruik je 2 keer gas wat weer slechter is.
iMoeder Zelf gebruik je gas voor warm water en een vaatwasser stroom natuurlijk)
Ik heb geen gasaansluiting hè? Heel kort door de bocht, het piepje van wat een vaatwasser gebruikt om aan te geven dat hij klaar is al meer energie dan wat ik gebruik aan stroom tijdens een handwas. Dus zelfs al zou ik een superzuinige vaatwasser hebben, ben ik per jaar 365 kwh meer kwijt..
Wat dat betreft is de vergelijking met mijn vader dus zo gek nog niet, want als ik beide apparaten op C-klasse zou pakken kom je uit op 1,5 en 3 kwh verbruik, bij dagelijks gebruik komt daar dan nog 1,5 keer van wat ik nu gebruik bovenop. En dan val ik dus inderdaad wel in de categorie gemiddeld bij 3 persoonshuishouden.