Lang verhaal hieronder, ik moet het ook gewoon even mijn eigen hoofd uit krijgen.
Wat ik eigenlijk al heel lang weet, maar wat vanavond gewoon wel weer erg duidelijk werd, mini is heel anders, maar ook heel erg hetzelfde als haar broers. Al haar vragen denkt ze zo over na, ze kan niet gewoon een film kijken want bij elk goed bedoeld einde raakt ze van slag. De slechterik wordt verslagen: maar hadden ze hem niet gewoon naar de gevangenis kunnen sturen? Het jongetje mag op reis: maar gaat hij zijn ouders dan niet missen. Enz, enz. Ze komt terug op zaken uit het begin van de film en stelt daar allemaal vragen over of raakt alsnog of nogmaals van slag.
En vandaag bleef ze erbij zitten toen ik midi voorlas uit een boek met verhalen uit het oude testament. Het eerste verhaal is Adam en Evan en de slang en dat zorgt er weer voor dat ik het verband tussen oude testament, nieuwe testament en koran moet uitleggen met de verschillende visies op Jezus er daarna achteraan door de vragendie ze stelt. En toen raakte ze dus helemaal van slag door het idee dat het mogelijk zou kunnen zijn dat als je niet geleerd hebt over Jezus en daarom niet in hem gelooft, je misschien niet naar de hemel gaat ook al ben je wel een goed mens geweest. En dan staat ze echt te huilen omdat ze dat zo onrechtvaardig vindt, terwijl ze weet dat ik helemaal niet in Jezus als kind van God geloof en daarmee ook niet in een hemel.
Haar hoofd staat net zo min stil als die van de jongens, goede kans dat ze volgende week tijdens het aardappelen schillen dan opeens gaat terugkomen op wat ze vandaag heeft geleerd en dan weer een vraag gaat stellen die ik in eerste instantie niet kan plaatsen en daarna terug moet herleiden naar de zin van het leven.
Want dat doet ze anders. De jongens wilde "gewoon" uitleg over de oerknal, de botttenstructuur van dino's, hoe een kerk gebouwd wordt en of er echt een groot genoege ark kan worden gebouwd om alle dieren op te laden. Veel meer feitelijke dingen. Mini wil weten waarom mensen in God geloven en andere mensen niet, waarom mensen dachten dat vrouwen minder slim waren, waarom mensen gemeen zijn tegen anderen. Ze vraagt ook regelmatig gewoon dingen als hoe groeien planten, maar grotendeels gewoon ontzettend veel zijnsvragen waarbij ze ook heel erg van slag kan raken als ze het onrechtvaardig vindt.
Maar ik weet ook dat ze dit soort dingen minder duidelijk buitenshuis toont. Ze is een gemiddeld goede leerling, actief, maar ook niet constant aan het woord, heeft veel moeite met lezen en excelleert nergens direct in. En ik ben bang dat ze onderschat wordt, we hebben wel eens eerder opmerkingen gehad waarbij subtiel werd aangegeven dat ze toch een minder excellente leerling is dan haar broers. En dat klopt (en vind ik ook niet zo spannend), maar ik wil wel voorkomen dat ze onderschat wordt en daardoor afhaakt. Want je moet vaak moeite doen om haar vragen te begrijpen, maar ze gaan vaak heel diep en raken heel erg haar rechtvaardigheidsgevoel. Bijvoorbeeld, hoe gaat het als arme mensen snurken? Of dus het voorbeeld hierboven over de hemel. En ik hoop gewoon heel erg dat ze vragen blijft stellen (hoewel misschien niet perse tijdens de hele film) omdat het ontzettend waardevolle vragen zijn.