Bob_Ross Lijkt me een burnout waiting to happen op de lange termijn. 😬
Dit is precies mijn zorg en de reden waarom ik mij afvraag of het toch niet beter was geweest als ze een niveau lager had gedaan. Hoe verder je komt op het VO hoe meer er vanuit wordt gegaan dat wat ze eerder hebben geleerd al geautomatiseerd is. Als dat nu net je zwakste schakel is, heb je een probleem. Ik ken je zoon enkel van hier op papier, maar ik denk op basis wat ik lees dat jullie er goed aan doen. Volg vooral waar hij het emotioneel het beste op doet en je eigen gevoel.
IQ zegt gewoon niet alles. Mijn dochter heeft een verbaal IQ van 133 en performaal 124 of 126 (ben het even kwijt), maar ze kan serieus echt niet meer dan wat ze nu al doet. Het is absoluut geen vwo kind. Zelfs met keihard werken en super gemotiveerd zijn niet, want dat doet ze al. Heel zwart wit gezegd ze heeft geen fuck aan deze hoge scores. Ze wordt nu eerder overvraagd dan ondervraagd.
Dan zegt zo ib-er hier, maar dat is zonde van haar IQ, maar vergeet dat haar werkgeheugen en tempo van informatieverwerking rond de 100 liggen (wat in haar geval te maken heeft met een zwakke automatisering). Dat is een TL/ havo niveau ipv vwo, maar haar automatiseren ligt nog veel lager. We hebben het toevallig net laten testen en als je de standaardscores voor automatisering zou omrekenen na IQ scores, dan zitten deze tussen de 70-90 (afhankelijk van welk onderdeel, maar qua cijfers op 70). Als ik het zo mensen uitleg, dan valt het kwartje trouwens wel.
Ik weet niet hoe jouw zoon precies scoort, maar er zit denk ik bij hem ook een grote discrepantie tussen IQ en executief functioneren. Mensen staren zich soms blind op enkele scores ipv het gehele plaatje en met name als er sprake is van een enorme discrepantie is dat gehele plaatje wel erg belangrijk. Je kan maar tot een bepaalde hoogte compenseren voor je zwakkere punten. Hier zit denk ik echt een grens aan en het kan ook best dat als de hersenen zich verder ontwikkelen, kind ouder is dat het wat bijtrekt, maar dat weet je niet van te voren. Het is ook niet dat de beslissing die je nu neemt zijn hele toekomst al vast zet.
Had jouw zoon trouwens ook niet adhd zoals mijn dochter of was er een andere verklaring voor de achterstand in het executieve functioneren?