Dankjewel @Trees voor de waardevolle reacties en het meedenken. Ik schoof een reactie geven maar voor me uit, juist omdat het me hoog zat en ik er even afstand van moest nemen.
Trees
Dit herken ik heel erg! Er is bij zoon sprake van een minder groot verschil, maar sowieso meer dan 15 punten, wellicht zelfs meer richting 20.
Trees Ik heb dus ook niet echt antwoorden voor je. Meer een hypothese dat de discrepantie zowel gelijktijdig tot overvraging als ondervraging kan leiden en dat je dit ergens moet zien te ondervangen.
Ik begrijp uit jouw bericht dat jullie daar ook nog geen oplossing voor hebben gevonden? Wat helpt er wel bij jouw dochter?
Overigens is de opmerking over zo sterk zijn als je zwakste schakel wel een eyeopener, ondanks de open deur die het is.
Trees Goeie! Ik ga dit ook maar eens bespreken met de HB dame. Inmiddels is er wel eea aangepast wat hierbij aansluit.
Trees
Als je met EF executieve functies bedoelt, dan klopt het dat dit zijn zwakke plek is. Enerzijds het beginnen aan werkjes, zichzelf kunnen motiveren, maar ook de aandacht erbij kunnen houden. Emotie regulatie gaat eigenlijk wel heel goed inmiddels. Automatiseren is ook drama. Pas nu (in groep 7) begint hij de tafels echt goed te onthouden. Tot sinds kort was hij ze nog steeds in zijn hoofd aan het uitrekenen.
In combinatie met zijn creatieve en bijna grenzeloze brein (het schiet alle kanten op), is het voor hem denk ik te lastig om bij niet interessante taken toch voldoende aandacht te kunnen opbrengen om het te doen.
Inmiddels hebben we met de HB juf een plan gemaakt om de druk er direct vanaf te halen. Zijn woensdag werk (gekaderde opdrachten voor de 'vrije uren') is aangepast. Hij begint met rekenen (zijn slechtste vak), maar krijgt nu minder opdrachtjes. De hoeveelheid die hij kreeg was voor hem niet meer te overzien met wanhoop tot gevolg. Ook mag hij er nu de hele week over doen, in plaats van alleen op die woensdag. Als hij dan met andere lessen eerder klaar is, kan hij die woensdag werkjes afmaken.
Daarnaast heeft hij het ook best wel te verduren gekregen van zowel kritiek van ons thuis als op school. Er is zelfs benoemt dat hij wellicht niet meer mee mocht doen in de Hb klas. Dat heeft er echt ingehakt.
Gisteren kreeg ik al de eerste positieve berichten van hem terug. Hij vertelde zelf trots dat hij zijn woensdag werk van afgelopen week nu bijna af had en hij het vandaag ging proberen af te maken. Je merk aan het dat die succeservaringen hem weer energie geven en trots maken.
Al met al denk ik dat jij het voor minstens een groot deel bij het rechte eind hebt en dat hij wat meer tijd nodig heeft om te verwerken wat hij cognitief wel aankan. Sowieso is het voor mij vrij duidelijk dat deze manier van onderwijs niet het best passend is. Hij zal veel meer baat hebben bij gerichter onderwijs, waarbij hij weet waar hij het voor doet en waar hij zijn creativiteit in kwijt kan.
Ik kan echt niet wachten tot de open dagen van de VO's hier. Hopelijk motiveert hem dat ook en kunnen we al een beeld vormen van wat passend zou kunnen zijn.