Puzzelstukje misschien ook goed om te weten dat het vanaf 8 jaar heel normaal is. Het is aan de vroege kant, maar niks geks. Volgens mij doen artsen er dan ook niks meer mee, pubertas preacox en eventuele behandeling daarvoor ligt bij meisjes op de 8 jaar grens.
En je groeit er in mee, dat scheelt ook. Ik kan me best voorstellen dat het nu wat overweldigend voelt, want ze is nog jong, je kleine meisje en ineens verandert er veel. Ik vond het bij I even slikken, omdat die pas 10 was bij de eerste menstruatie, maar tegelijkertijd was het al vrij snel normaal. Vanaf de start van de puberteit (okselhaar, zweet, borstvorming) tot de eerste menstruatie heeft zo'n 1,5 jaar gezeten en tegen de tijd dat het zover was kwam het ook niet meer als een verrassing, omdat we al gewend waren geraakt aan de veranderingen.
En het scheelde ook dat I niet de eerste was in de klas, die had al een aantal vriendinnen die ongesteld waren en de rest volgde allemaal in de paar maanden daarna.
Femkes Dit wordt al meerdere generaties gezegd, maar het valt erg mee, gemiddeld gezien maar een maand of wat, zeker geen jaren.
In theorie klopt het was Femkes zegt, maar bij zowel H als I waren alle vriendinnen in groep 7/8 al ongesteld.