iMoeder Het is ook weer geen vergif of zo.
Ze zijn potentieel zeer verslavend en ook schadelijk bij langdurig gebruik. Voor mij valt dit zeker wel onder vergif. Er belanden heel wat mensen in afkickklinieken door het gebruik van benzo’s. Ik ken meerdere psychiaters, die het niet eens meer willen voorschrijven. Huisartsen schrijven het veel makkelijker voor.
Je kan het waarschijnlijk veilig gebruiken ongeveer 1x in de 3 a 4 dagen. Verschilt per persoon of maximaal 14 dagen aaneengesloten. Ik neem geen risico en hou het bij 1x per week. Jarenlang dagelijks 1 tabletje gebruiken heeft weinig zin. Dan gebruik je het enkel om ontwenningsverschijnselen te voorkomen. Het is dan niet meer werkzaam. Alleen zonder dat pilletje kan je helemaal niet meer slapen (en word je angstig, misselijk, somber etc). Dus je hebt het nodig. Oftewel je hebt er niks meer aan het effect van in het begin, want als je een jarenlang verstoord slaappatroon hebt, dan krijg je dat gewoon weer terug. Volgens de richtlijnen mag je het in noodgevallen maximaal 30 dagen voorgeschreven krijgen/ gebruiken, maar dan kan je al klachten krijgen met afbouwen. Ik snap ook echt niet dat huisartsen tegen de richtlijnen in het langer voorschrijven.
Je moet voor de grap tegen mensen zeggen die het al jarenlang gebruiken dat ze ermee moet stoppen. Ze zullen allemaal zeggen dat ze niet verslaafd eraan zijn en/ of dat het bij hen nog wel werkt (tuurlijk ze zijn allemaal de enige uitzondering). Stoppen willen ze niet. Oh ja en ze vinden het ook niet schadelijk. Dit heet verslaving.
De enige die baat hebben bij benzo’s zijn de farmaceuten om hun zakken te vullen.
Benzo’s moeten af en toe gebruikt worden in noodsituaties, maar nooit dagelijks.