Deze toxic persons zitten in een ander team, en het is onder andere de teamleider en iemand die direct aan hem rapporteert. Ik heb zelf geen direct contact met dit team, maar mijn collega's wel en ze lijden echt onder hun gedrag, dat zich uit door roddelen, verdacht maken, beschuldigingen, zelf de credit nemen voor wat een ander heeft gedaan, een ander niets gunnen, informatie achterhouden waardoor resultaten negatief beïnvloed worden en dan de schuld afschuiven, etc. etc.
Deze man wordt gedreven door jaloezie en een enorme onzekerheid. De persoon die meedoet is zijn 'buddy' die is afgewezen voor een functie binnen ons team en nu al haar pijlen heeft gericht op mijn collega die deze functie heeft gekregen. Komt er nog bij dat mijn collega eerst een niveau 'lager' rapporteerde en nu gelijkstaat met een persoon in het andere team, die daar blijkbaar niet aan kan wennen.
Mijn manager is hiervan op de hoogte (zij ligt in de clinch met deze teamleider) en mijn naaste collega is echt hun schietschijf. Ze denkt er nu aan om het bedrijf te verlaten. We hebben nog voor de kerstvakantie met het team samengezeten en heel rationeel bullet points opgelijst met bewijzen van toxic leadership/behavior. Wij hebben allemaal onze input gegeven. Hier zat niets van venijn of emotie achter. Mijn manager heeft dit vervolgens naar HR en naar de CEO gestuurd.
Maar: onze HR manager heeft gereageerd dat wij niet 'overdreven emotioneel' moeten reageren en dat dit 'niet past in de waarden van het bedrijf'. Onze CEO heeft helemaal niet gereageerd, want hij wil zich niet mengen in 'onderlinge conflicten'. Alleen is dit veel meer dan een onderling conflict. Helaas is de betreffende teamleider zeer goede maatjes met de CEO. Dus omdat ze vrienden zijn, mag hij alles zeggen en kan zich alles permitteren. Terwijl zijn leiderschap de resultaten negatief beïnvloed. Hij is niet mee met de digitale wereld, hij zit al 25 jaar daar en heeft zich niet ontwikkeld. Hij is totaal ongeschikt als leider van een team in 2022. En ze wéten dat ook, ik geloof niet dat ze het niet weten, maar ja, goede vrienden enzo.
Mijn manager was gisteren echt verslagen omdat ze geen weg meer ziet. Als ons team collectief ontslag zou nemen, zou het bedrijf instorten, dat is wel zeker.
Ik heb nu contact gezocht met een coach met wie we contact hebben buiten het bedrijf, om het bij haar neer te leggen. Mijn collega die nu zo te lijden heeft onder dit team, gaat ook contact zoeken met de andere coach, om haar verhaal te doen. Ik zal alleen schetsen wat ik hier nu heb verteld.
Wat zouden jullie doen?