De uitslag van mijn onderzoek vorige week. Goed ik ben dus weer een raar geval. Op mijn eerste echo was er een duidelijk lek te zien tussen de linker en rechterboezem. Niet een klein beetje, maar behoorlijk fors. Ik heb de beelden net gezien en je hoeft geen arts te zijn om te zien dat daar wat mis gaat.
Echter op de slokdarmecho onder narcose kan ze op deze plek het gaatje niet vinden. Ze gaf aan dat ze dit in 15 jaar nog nooit had meegemaakt. Ze hebben mij meerdere keren contrastvloeistof ingespoten, ze hebben zelfs nog bloeddrukverhogende medicatie gegeven, maar het was onvindbaar. Het enige wat ze kan bedenken is dat het gaatje zich enkel onder druk zich opent. Ik moest tijdens de eerste echo zachtjes persen en dat kon nu niet, omdat ik lag te slapen.
Het eerste wat ze zei. We gaan wel opereren en dan sporen we dan ter plekke het gaatje op en sluiten het direct. Toen begon ze twijfelen, omdat ik waarschijnlijk het antifosfolipensyndroom heb. Door het dichtmaken van het gaatje heb je normaal al tot 6 maanden na deze operatie een verhoogde kans op trombose of infarcten. Door APS is de kans daarop ook al fors verhoogd. Dus dan is het dubbel verhoogd. Ze gaat nu overleggen met de neuroloog. De casus is ook doorgestuurd naar het hartteam in het umcg ter beoordeling.
Het is heel cru gezegd dus afwachten of ik nog een cva krijg en dan wel opereren of nu het extra risico nemen van een operatie om het risico op weer een cva verkleinen. Dat gaan ze tegen elkaar afwegen.