Lang leve de nerds van deze wereld!
Onze enorme energierekening verbaasde mij al lange tijd. We hadden tot voor kort nooit de verwarming aan staan boven en beneden niet hoger dan 19 graden. En toch betaalden we afgelopen jaar 264 euro per maand voor een huis van 110m2. Ik klaagde daarover tegen een vriend van mij en hij kwam vandaag met allerlei apparaatjes langs. Eentje koppelde hij met een draadje aan de CV ketel, toen ging hij op mijn laptop allemaal spannende schermen inladen zoals deze:
En we gingen de slimme meter zelf uitlezen met deze app:
En toen ging hij dus met zo'n soort ghosthunter ding al onze radiatoren af en dan tegen mij vertellen: kijk, hier zie je dat de introomtemperatuur X is en de uitstroomtemperatuur Y en dat is natuurlijk helemaal niet goed! (ik: Oh ja! 🧐🤓). Hij draaide alle knoppen vd radiatoren half dicht of juist open, ging alles ontluchten, CV instellingen veranderen, thermostaat opnieuw instellen etc. etc. en toen zei hij: "Je rekening is vanaf nu 33% lager. Als je ook nog het plafond van je badkamer opnieuw installeert met dampwerende folie, je badkamerraam dichtdoet wanneer je de ventilator aan hebt staan, steenwol tegen je dak aan bevestigd en deze twee ramen in je huiskamer vervangt, wordt je jaarrekening nog eens 25% lager."
Thank you!!! 💋 💋
Dit is het ghosthunterding, oftewel warmtemeter.
Én we moeten ergens in de komende 5 jaar de radiatoren vervangen. Schijnt niet superduur te zijn, maar is wel een klus waar ik geen zin in heb 😆