Ik ben nogal streng met zwemles. Dat is iets wat moet. Wel uiteraard als je verder niet het idee hebt dat er iets is qua methode/juf/meester want anders zou ik even verder kijken maar stoppen is geen optie.

Maar ik ben ook streng met dingen als teamsport: dat is ook jaar afmaken als je begint en alleen bij uitzonderingen (ziekte, vakantie of jubileum of kinderfeestje ofzo) zeg je zulke dingen af. En daar speelt nog niet eens het aspect mee dat ik zwemles gewoon belangrijk vindt zeker door onze waterrijke buurt. Ben enorm blij dat hij nu A heeft en bijna B omdat het nu fijner voelt als hij alleen buiten speelt.

Ik ben altijd bang met eraf halen dat ze daarna niet meer willen.

Overigens was ik zelf zo: ik kreeg buikpijn , huilen, overgeven, zwemkaart verstoppen. Ik vond uiteindelijk onder water zwemmen en de piepjes daar
Heel eng. Ander zwembad en nooit meer gedoe gehad en A tm zwemvaardigheid 3 gehaald.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Toch6 Ja in dat zwembad (KNVB Wedstrijdbad) hoorde je onder water allerlei pieptonen. Geen idee.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Lastig hè. Maar zwemles is ook echt wel belangrijk.
      L. is pas begonnen en dat was laatst ook huilen en ook al dagen ervoor 's avonds weer huilend naar beneden komen dat ze het zo spannend vond. Maar stoppen vind ik geen optie. Ze zal het later nog steeds spannend vinden en ze is ook al 6,5. Het moet nu gewoon.
      Ik heb wel met de badmeester gepraat en dat vond ze al heel fijn, dus nu gaat het beter. Misschien kan de juf nog even met haar praten?

Ik zou ook niet zomaar stoppen. Zwemles is belangrijk en 'moet' nou eenmaal.

Met dochter had ik nooit problemen, zoon stond te springen en wilde óók zwemles. Toen hij eenmaal begonnen was, was het één drama: hij wilde niet en het was stom. Ik ben toen overgestapt; zoon vond het water te koud en het 'moeten' stond hem tegen. Het andere bad was warmer en ze mochten de laatste 10 minuten spelen, van de glijbaan, etc. Opgelost 🙃

Hier mogen ze de les ook afsluiten met de glijbaan. Kleine meid geeft wel aan dat ze niet door het gat wil zwemmen. Mocht ik haar van zwemles halen, is het niet voor altijd natuurlijk, maar tijdelijk en dan weer op zwemles. Ik heb deze gisteren de laatste paar minuten gekeken, ze moesten toen steeds in het water springen, eruit klimmen en er weer in springen. Ze deed dat hartstikke goed, ze keek er alleen erg sip bij. Ik heb haar toen nog geprezen dat ze dat zo goed kon en ook nog eens zonder haar neus dicht te knijpen. Ik ga komende week even langs het zwembad in de juf te spreken, gister was het even kort omdat ze weer door moest naar de volgende groep.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik ben het eens met de rest. Zwemmen is dermate belangrijk dat zwemles onder de categorie moeten valt, net als school en tandenpoetsen.
      Wij zijn overigens wel overgestapt van zwemschool, omdat de eerste echt ruk was en totaal niet paste bij zoon. Hij kreeg een enorme aversie tegen zwemles, terwijl hij zwemmen zelf erg leuk vindt.
      Dat scheelde enorm.

Hoe oud is je dochter? Mijn zoon begon met 5 jaar, was echt een drama. Huilen, paniek etc. Het werd niet minder. Op aanraden vd zwemleraar hebben we zijn zwemkaart "bevroren" (zodat de lessen niet verloren gaan) en zijn we 1 jaar gestopt. Dat jaar werd uiteindelijk 1,5 jaar ivm corona.
      Sinds ie ruim 6 jaar is zijn we weer gestart. En werkelijk, ik heb geen seconde spijt. Hij gaat als een tierelier! Nooit meer tegenzin. Hij was er eerder gewoon nog niet klaar voor.

Sneeuwvlokjes
        Ze is pas 6 geworden. Begonnen met 5, had ze net een paar lessen gehad en toen gingen ook de zwembaden dicht. In de zomervakantie heeft het stil gelegen. De echte tegenzin is pas gekomen nadat ze een aantal weken terug op de bank moest zitten omdat ze een flinke hoestbui had. De week erop had ze oorontsteking, de week erna 'ziek' en vorige week was ze weer plotseling niet lekker op de dag van zwemles. Ik ga het sowieso nog net kleine meid erover hebben, want ze moet gewoon een zwemdiploma, al is het er maar 1. Maar gaan we nu doorzetten, of geven we haar even een paar maanden pauze.

Weer tranen met tuiten omdat ze naar zwemles moet. We hebben het er eerder vandaag nog over gehad dat het iets is dat moet. We hadden weer samen afgesproken dat ze zonder gedoe iig A zou halen. Dit voelt gewoon niet goed om haar steeds zo te moeten laten gaan. In de stad verderop is het mogelijk om in kleinere groepjes, 1 op 4, en zelfs 1 op 1 zwemles te krijgen. Ik ga het na zwemles met haar bespreken of ze dan liever naar een ander zwembad wil in een kleiner groepje. Als ze dat wil gaat me dat waarschijnlijk een stuk meer kosten, maar dit wil ik haar gewoon niet meer aan doen. Ik denk dat het ook wel mee speelt dat ze straks weer buisjes krijgt, ggz, zwemles, weet ik veel wat er nog meer in dat hoofdje om gaat.. maar dit kan gewoon niet.

• Miek89 hebben hierop gereageerd.

Cactusje je kan ook een half jaar stoppen en dan weer proberen? Snap ook wel dat er nu best veel op haar bordje komt. En dan eventueel kijken inderdaad of ze kan zwemmen in een klein groepje. Als het voor jou ook niet goed voelt zou ik ook kijken naar andere oplossingen.

Miek89
            Ik heb net naar het andere zwembad gebeld en degene die over zwemles gaat is er morgenochtend weer. Kleine meid wil zelf wel graag naar een ander zwembad in een kleinere groep. Er werd bij het ophalen nog wel geroepen dat er over 7 lessen weer afzwemmen is, maar dat was van een andere groep, maar ging ook weer over kindjes die alleen nog de buik kurk om hadden. Ze zwemt nu alleen nog met de buik kurk, maar ze wilde vandaag niet door het gat. Ik denk niet dat zij dan in december al zou mogen afzwemmen. Volgende week in de vakantie is de les naar de ochtend verplaatst, maakt ook niet uit eigenlijk omdat ze er sowieso niet is. Ik denk ook dat ze zich in een kleinere groep toch wat fijner zal voelen, helemaal nu er voor haar best veel aan de hand is.

• Meca hebben hierop gereageerd.

Cactusje Misschien slaat het nergens op hoor maar zou ze geen oorpijn ervaren in het water? Duiken met oorpijn is echt verschrikkelijk. Je geeft namelijk ook aan dat ze voor buisjes moet toch?

Meca
                Nee dat denk ik niet, dan had ze al iets van hoofdpijn aangegeven. Het is erg lastig om een reden eruit te krijgen.

Ze is nog heel jong en heeft volgens mij veel dat speelt nu. Ik zou stoppen of dat andere bad proberen. Als ze nu stopt dan zou ik vaak zelf samen met haar gaan zwemmen om het plezier erin weer terug te krijgen en haar op haar eigen tempo te laten oefenen en dan op een later moment weer les laten volgen. Bij onze oudste was zwemles ook drama, uiteindelijk hebben beide meiden tegelijk hun diploma gehaald terwijl ze drie jaar schelen.

Cactusje Jij kent haar het beste 😉 Ik dacht meer ook omdat ze het gat nu niet wil doen dus was even 1+1. Maar goed als ze zich daar niet prettig voelt gewoon een proefles bij de andere doen toch? Je wil inderdaad niet dat het met tegenzin wordt. Zwemmen is leuk!
                    En ja als ze wel al bijna zover is zien ze dat bij een nieuw bad ook wel.

Sevenof9
                      Gewoon vrij zwemmen vindt ze juist hartstikke leuk. Ze gaat in de vakantie ook zwemmen en daar heeft ze wel zin in, maar dan kan ze aardig haar eigen gang gaan, binnen de grenzen natuurlijk. Er speelt voor haar nu idd best veel, ze zei gister nog dat ze ook geen nieuwe buisjes wil. Daar hebben we over gepraat dat haar keuze dan is om weer buisjes te krijgen of weer regelmatig oorontsteking met hoge koorts en ziek zijn, om daarna weer wekenlang slecht te horen. Dan toch maar buisjes zei ze. Ik heb het gevoel dat ze door alles ook niet zo lekker in haar vel zit, begrijpelijk ook wel, maar zo sneu voor een meisje wat eigenlijk altijd goedgemutst is.

Meca
                      Ze moppert eigenlijk vanaf de eerste keer al over het gat terwijl ze het prima kan. Het breekt m'n hart gewoon als ze met tranen het zwembad binnen loopt. Haar opgeluchte gezicht als ze ziet dat ik na de les met haar handdoek op haar sta te wachten. Op deze manier krijgt ze straks een hekel aan zwemmen denk ik. Als ze al bijna zover is zien ze dat in het nieuwe bad ook wel idd. Ik hoop dat ze niet al te lang hoeft te wachten voor ze daar terecht kan. De lessen zijn dat korter, 2x per week een half uur ipv 1x per week een uur zoals nu. Dat is denk ik ook beter voor haar concentratie, die is ze dan niet al compleet kwijt als de les nog op de helft zit.

Gebeld met het andere zwembad.. ze gaan kijken of kleine meid een keer kan komen laten zien wat ze al kan. Dan kunnen ze kijken of er ruimte is in een groepje van 1 op 4. Als ze eerst op de wachtlijst komt is ze nog lang niet aan de beurt.