Ik (psycholoog/psychotherapeut) voel me al een tijdje machteloos als ik zie hoeveel aanmeldingen er binnen komen voor psychologische hulp. De groeiende wachtlijsten vind ik vreselijk en ik voel me tekortschieten als hulpverlener.
Nu zit ik al weken, zo niet maanden, te bedenken wat ik kan doen om een steentje bij te dragen aan mensen hun geestelijke gezondheid, zonder dat ik daarvoor nog meer cliënten ga zien, want wat dat betreft zit ik echt een beetje aan m’n max.
Nu bedacht ik laatst om werkbladen te gaan maken waarmee mensen zelf aan de slag kunnen om hun geestelijke gezondheid wat te verbeteren. Geen echte therapie, maar gewoon wat handvatten en oefeningen om mee aan de slag te kunnen. Ik denk aan oefeningen voor positief denken, zelfbeeld, omgaan met somberheid, doelen stellen, registratie oefeningen voor (of eigenlijk tegen) angsten, gezond eten/leven… Wat oefeningen/registratie formulieren vanuit cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie, inspirerende gedachten, maar ook gewoon wat leuke templates om (ik noem maar wat) positieve dingen van de dag op te kunnen schrijven. Dit alles wil ik leuk vormgeven (voor zover ik dat kan, zonder creatief bot in m’n lijf 😄 ) ook omdat ik merk dat de bladen die er bestaan (en dat zijn er heel veel) naar mijn mening vreselijk saai en “stoffig” zijn en ik merk dat ze daarom alleen al niet echt aanspreken bij mensen, met name de jongere generatie.
Er zijn zelfhulpboeken genoeg maar ik vind die vaak buitensporig duur en lang niet alles is op jou van toepassing. Mijn idee is dus ook dat je (voor, ik noem maar wat, 1 of 2 euro) een paar bladen kan kiezen die jij zelf interessant vindt en die je eindeloos kan gebruiken zonder dat je er een heel boek omheen hoeft te kopen.
Nu heb ik niet de illusie dat ik het wachtlijstprobleem op kan lossen of wereldschokkende veranderingen teweeg kan brengen, maar alle kleine beetjes helpen, niet waar?
Mijn vraag aan jullie; denken jullie dat dit voorziet in een behoefte? Zouden jullie hier zelf in geïnteresseerd zijn?
Ik wil hier graag tijd en energie in steken en hoef er zeker niet rijk van te worden maar wil het ook niet gaan doen als blijkt dat niemand er behoefte aan heeft, vandaar dat ik me een beetje aan het oriënteren ben en her en der aan t polsen ben naar wat men er van vindt.
Ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen!