@LucP jij kan vast wel iets vertellen over hoe het is om webdeveloper te zijn en wat je daarvoor moet kunnen en leren 🙂

(ik heb zelf op een blauwe maandag wat java (visual J++) en PHP/MySQL gedaan, vond ik erg leuk!)

Vulpen Anderzijds denk ik dat de wereld zit te springen om IT'ers die wel enige affiniteit met communiceren hebben, dus wie weet wel voor jou

🤣

Mijn man is trouwens programmeur. Heeft zelf software geschreven voor data analyse en dat is vorig jaar verkocht/ overgekocht aan een groot Amerikaans bedrijf. Maar de programmeurs waar man meewerkt, dat is op z'n minst met cum laude afgestuurd van een technische universiteit. En dan nog zijn ze vaak niet goed genoeg, men verwacht jaren aan programmeer aanvaring, naast een cumlaude afstuderen in het vakgebied waar ze werkzaam zijn. Dus dat zijn wel echt de mensen die gewoon de hele avond en nacht, naast hun studie , hobby projecten doen. En m'n man, is nu al niet meer goed genoeg. Hij kan de ideeën prima nog verzinnen maar het programmeren is hij te langzaam , teveel andere taken (gezin, leidinggevende functie, cto etc).

En de jonkies net van school, komen dan echt in de saaie functie (stukken herschrijven etc). Wel met mega kansen , want ze ontwikkelen veel nieuwe software binnen. Het data domein.

Maar hun doen echt die hard programmeren. Indd zoals @Vulpen zegt op hun zolderkamer.

Je ziet toch, de programmeurs die kunnen communiceren zijn gewoon niet goed genoeg en niet snel genoeg voor het werk wat zij doen. Communicatie skills zijn ook gewoon niet nodig. Daar zet je iemand tussen die beidde ene beetje kan. Het schaap met 5 poten bestaat niet, dus moet je ook niet naar zoeken.

Maar over web developers heb ik geen kaas gegeten! 🙈😬 Is ook weer een hele andere soort IT als waar ik of man in zit (en onze werelden zijn al volledig anders, ondanks dat we beidde in de IT werken).

Vulpen Anderzijds denk ik dat de wereld zit te springen om IT'ers die wel enige affiniteit met communiceren hebben, dus wie weet wel voor jou 😉

Nee joh, men zit te springen om goeie it'ers en mensen die goed kunnen communiceren met affiniteit voor IT. Die combi is niet nodig. Het zijn aparte functies.

Ik kan ook niet communiceren, maar dat is mijn functie volledig geaccepteerd en daar zitten mensen tussen als een soort vertaalboot. (Dat is bij ons functioneel beheer en key users), mensen die gebruiker zijn maar veel affiniteit hebben met IT en it era die veel affiniteit hebben met gebruikers. Onmisbaar die mensen!

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

In mijn optiek kenmerkt web development zich dan juist weer wat meer door communicatie belangrijker te maken. Goede webdevelopers zijn ook developers die wat weten van communicatie, van usability en psychologie. Je maakt immers sites of interfaces waar iedereen mee uit de voeten moet kunnen.

HTML, CSS en Javascript leer je vooral door er mee te werken. Er zijn heel veel goede (bijna) gratis cursussen online (bijvoorbeeld op https://teamtreehouse.com/) die je eens kunt proberen om te kijken of het echt iets voor jou is.

PHP, MySQL of Java of .NET maakt niet heel veel uit; het verschil tussen die programmeertalen zit 'em vooral in de cultuur. Zelf ben ik wel fan van PHP omdat die wat sterker gegrond zit in de open-source wereld en het relatief makkelijk en goedkoop is om met PHP te beginnen, maar .NET en Java zijn strictere talen, wat weer veel fijner programmeert als je in een team gaat werken (omdat het een bepaalde manier van werken afdwingt)

Honkeytonk Nee joh, men zit te springen om goeie it'ers en mensen die goed kunnen communiceren met affiniteit voor IT. Die combi is niet nodig. Het zijn aparte functies.

Ja daar heb je misschien wel gelijk in. En dan heb ik gewoon pech dat ik werk met een leverancier waarbij het regelmatig voorkomt dat de programmeurs de releasenotes schrijven en/of de toelichting op issues die ze opgelost hebben waardoor je alleen maar met meer vraagtekens eindigt dan je begon.

Ik lees even mee

• June hebben hierop gereageerd.
    • June vindt dit leuk

Honkeytonk Edit: een opleiding op HBO duurt 4 jaar, ook in deeltijd. Op de universiteit duurt hij 5 of 6 jaar. Ik heb er 4,5 jaar over gedaan. Incl stages en afstuderen. Financieel had ik gewoon al een baan, dus dat was geen issue.

Maar hoe heb je de opleiding betaald? Daar loop ik steeds tegenaan. Ik heb al een WO opleiding dus als ik iets anders wil gaan doen moet ik instellings collegegeld gaan betalen. En dat is voor mij alleen gewoon niet op te brengen.

iMoeder ja ik was toen alleen maar wel nog zonder kinderen, het was iets van 1700 euro per jaar uit m. Hoofd en dat spaarde ik gewoon (geen vakanties bv, niet uitgaan, etc). Maar zonder kinderen, geen partner , had alleen een huis en prima inkomen, is dat natuurlijk wel 10000x makkelijker.

Maar ik snap dat dat nu ook niet zo goed gaat.

Maar jij werkt toch al in de IT? Dan hoef je niet toch nog een HBO opleiding te doen? Via je werk kan je vaak ook cursussen doen om net een kleine zijsprong te kunnen maken naar wat anders.

Kijk, die HBO en WO opleiding zijn belangrijk om je niveau te bepalen , maar je hebt al een wo , dingen als programmeren leer je niet op school, dus als je zoiets wilt doen dan heeft een opleiding weinig zin. Als je meer beheer in wilt, zijn daar gewoon losse cursussen voor, voor van die structuur dingen als ITIL.

Honkeytonk Nee ik heb geen IT gerelateerde opleiding gedaan. En werk daar ook niet in. Maar het is wel altijd een interesse van me geweest en gebleven. Ik zou heel graag iets met data verwerking gaan doen of iets in beheer waarbij je de vertaalslag maakt tussen theorie en praktijk. Want qua persoonlijkheid zijn dat mijn sterke punten en dat vind ik ook leuk. Ik ben vorige week weer begonnen op m’n werk na m’n vakantie. En de motivatie moet echt uit m’n tenen komen gewoon…

1700 euro per jaar klinkt als college geld. Instellings collegegeld is tussen de 7000-10.000 euro per jaar. Omdat de overheid daar niks aan bijdraagt, je hebt immers al een diploma. Ik heb dat gewoon niet en ga dat ook niet lenen (want dat kan wel via een levenslang leren krediet). Voor mijn gevoel ben ik er niet met een paar cursussen omdat ik op hobby na geen enkele IT achtergrond heb.

iMoeder Ik zou heel graag iets met data verwerking gaan doen of iets in beheer waarbij je de vertaalslag maakt tussen theorie en praktijk.

Maar daar hoef je geen volledige opleiding voor te doen.
            Er zijn genoeg aanbieders die voor veel minder je de basis van data en/of development aanbieden. Met verschillende intensiviteit. Fulltime/ parttime. Wat bij je past.

Via nl leert door zelfs gratis.

iMoeder hmm ik had ook al een diploma maar hoefde echt niet zoveel te betalen. Maar dat is ondertussen ook alweer ,dik 10 jaar geleden, dus hoe dat toen zat en nu, weet ik niet meer.

Ah sorry ik dacht dat je al in de IT werkte!

Maar hobby is belangrijk hè, ik weet niet of een opleiding je echt gaat helpen. Is er binnen je bedrijf geen mogelijkheid om bv via key user / functioneel beheer naar meer technisch beheer te gaan? Dat is een route die je bij beheer wel vaker ziet. Mensen uit een ander vakgebied, die steeds meer IT gaan doen. Onze it architect is ooit als analist begonnen , en via zo een weg, uiteindelijk nu architect geworden. Met cursussen etc. En dan gewoon stap voor stap. Eerst ben je analist met affiniteit voor IT, dan wordt je wfunctioneek beheer met affiniteit voor analist zijn, en dan steeds meer IT. Met hobby komt je , geloof ik echt, 100x verder dan een opleiding. Alleen je startpunt is wel lastiger, met een opleiding kan je ergens als junior beginnen en zonder zul je het via je huidige functie moeten doen. Ik weet niet in hoeverre dat altijd mogelijk is. Maar ik weet ook niet in hoeverre je nog als junior.wilt of kunt beginnen tegen de salarissen die daar tegenover staan.

Want vers uit een opleiding, betekend wel dat je gewoon flinke stappen terug zet in salaris. Je werkjaren van nu tellen dan niet meer mee. Terwijl als je bv via je huidige functie kan doorzetten naar IT, dan hou je je salaris.

Ik ben 10 jaar geleden meer dan gehalveerd in salaris. Ik ging van een middel tot zeer ervaren baan naar een junior baan. Dat was wel hard en moeilijk (en dan had ik het nog makkelijk want geen partner en kinderen). Ik bouwde overigens wel sneller op, paar keer van baan gewisseld en zat in 5 jaar weer op m'n oude salaris. En nu zit ik ook op.mijn plafon qua salaris met de functie die ik wil. (Wat ik overigens ook prima vind).

Honkeytonk Is er binnen je bedrijf geen mogelijkheid om bv via key user / functioneel beheer naar meer technisch beheer te gaan? Dat is een route die je bij beheer wel vaker ziet.

Dit zou ik ook onderzoeken. Ik ben zelf van archiefbeheer naar decentraal functioneel beheer naar functioneel applicatiebeheer gegaan. Maar het hangt natuurlijk van je organisatie af wat er mogelijk is...

10 dagen later

Ik heb voor mezelf al een plan bedacht.
              Ik denk dat ik neig naar data. Ik heb ook een idee wanneer ik zou kunnen beginnen met de opleiding. Maar, omdat ik zeker wil weten of ik de juiste keuze maak, wil ik graag eens met mensen praten over hun beroep. Maar ik ken niemand..