Trees Bouw je meer seniorenwoningen, worden ze goedkoper, komen er meer eengezinswoningen vrij agv dat mensen doorstromen. Is ook een oplossing ipv meer eengezinswoningen bouwen. Ik schets het waarschijnlijk veel te simplistisch 😉
Trees Geef mij maar een klein huisje, maar wel met tuin!
Mijn baan is gerelateerd aan dit werkveld, ik kom daardoor ook weleens op voorlichtingen e.d. voor woningbouw. Er is inderdaad een hele grote groep senioren die daar meldt dat ze graag willen verhuizen, maar zich terugtrekken zodra ze horen dat er geen eigen tuintje is.
Dat is goed begrijpelijk, maar daar zit ook precies het probleem.
Bij nieuwbouwprojecten moet een bepaald percentage sociale huur zijn. De ontwikkelaar verdient hier bijna niets op (draait soms zelfs verlies), en bouwt het vaak puur omdat het moet.
Om het project rendabel te maken, willen zij zo veel mogelijk koopwoningen bouwen.
Maar een seniorenwoning met een tuin neemt heel veel kostbare ruimte in. Op dezelfde plek een appartementengebouw of eengezinswoning bouwen, levert natuurlijk veel meer m2 en woonruimte op. Wil je dus nog verdienen op die seniorenwoningen, dan zul je ze duur moeten verkopen.
Het is daarom voor projectontwikkelaars veel makkelijker om grote gelijkvloerse appartementen met luxe voorzieningen te bouwen voor de senioren. Dan kan je er veel meer kwijt en kan je de kosten drukken.
Het blijft dus een ingewikkelde wipwap, waar elke keuze of verplichting invloed heeft op iets anders. En ja, uiteindelijk gaat het toch vaak om geld.
Ik vind het wel moeilijk wat dan een goede oplossing zou zijn. Helemaal als je dus ouderen spreekt die echt graag willen verhuizen om hun kinderen een kans te geven.
Ben wel benieuwd wat er inderdaad gaat gebeuren als de boomer generatie het loodje legt…