iMoeder Maar dat betekend niet meteen dat homoseksuelen geen voet in de school mogen zetten, laat staan aangevallen zouden worden
Aan de andere kant lijkt het mij persoonlijk ook geen prettige werkomgeving als je weet dat je werkt binnen een cultuur waarin een belangrijk deel van je identiteit niet wordt geaccepteerd.
Ik kan mij eerlijk gezegd wel voorstellen als je 16 a 17 jaar bent en homoseksueel dat het niet veilig voelt. Ik heb het niet specifiek over fysieke veiligheid, maar ook emotionele veiligheid, zoals je geaccepteerd voelen. Je bent nog hartstikke jong, kwetsbaar, homoseksueel en waarschijnlijk al regelmatig te maken gehad met discriminatie. Dat maakt je denk ik bij voorbaat al meer wantrouwend en minder open over wie je bent.
Overigens ben in het helemaal met je eens dat hij gewoon moet kennismaken en er open voor moet staan dat het ook een positieve ervaring kan gaan worden. Dat een school niet representatief is voor de rotte appels binnen een bepaalde gemeenschap. Ik kan mij echter zijn eerste reactie van ‘oh help’ echter wel voorstellen. Hij is nog zo jong. Ik vind het vooral heel erg triest, dat hij hier zich überhaupt al zorgen over moet maken. Ik hoop vooral dat dit een hele positieve ervaring voor hem gaat zijn en dat hij ervaart, dat het niet zwart - wit is. Dat er ook genoeg fijne mensen zijn, die hem accepteren en dat dit los kan staan van hun geloof, afkomst, cultuur enz.