Trees Ja het is een heel mooie oplossing. Eind dit jaar horen we of het door gaat. Ze moet dan een 7.5 voor alle vakken gemiddeld staan, en alle leraren moeten de inschatting hebben dat ze het vak ook op VWO niveau aan kan. De leraren zijn allemaal positief en haar cijfers daar staat ze nu al het hele jaar ruim boven. Ze moet nu nog 1 toetsweek ‘overleven’. De eerste twee zijn goed gegaan. Ze wordt dus nu al een beetje meegenomen naar vwo niveau. Volgend jaar komt ze dan echt in die klassen er bij. Dat vind ze zelf niet erg want haar vriendinnen gaan andere profielen doen dan zij, dus dan zit je toch nog weinig samen in de les. Ze zien elkaar in de pauzes. Het is een grote school met 6 Havo klassen en 4 VWO klassen. Vervolgens volg je dus vwo klassen, tussendoor havo eindexamen en dan weer verder met vwo.
Mijn dochter is ook heel georganiseerd en gemotiveerd. Is altijd al geweest. Al ze iets wil dan gaat ze er voor. Enige struikelblokken zijn haar adhd en zenuwen. Ze legt er heel veel druk op voor zichzelf, elke toetsweek is ze gespannen. Dan heeft ze veel buikpijn, misselijk, kaft iedereen af in huis, chagrijnig en wil ze bij mij in bed slapen. Daar gaan we dus nu binnenkort een traject voor starten bij een jeugd psycholoog. Ik probeer er ook wel met haar over te praten, maar niks is goed op dat moment. Bach spray, rustgevende tabletjes etc hebben we al allemaal.
De profielkeuze was ook afzien. Ze was eerst vastbesloten om het allermoeilijkste profiel te kiezen, natuur en techniek met wiskunde B. Wiskunde is niet haar sterkste vak, en Scheikunde ook niet. Op de vraag waarom kon ik niet echt een antwoord krijgen behalve dat ze zich graag wilde bewijzen. Niet dat ze perse die en die studie wilde gaan doen waarvoor ze het nodig had. (Sterker nog, ze wil iets met economie gaan doen.) Ik vond dat geen goeie reden, dus dat waren hele discussies. Uiteindelijk heeft ze wel echt alle opties heel nauwkeurig afgewogen en met haar decaan en mentor besproken. Dus nu wordt het toch een ander profiel. Wel met wiskunde B maar nog de optie om na een half jaar te switchen naar wiskunde A als het niet lukt. En als VWO niet lukt dan heeft ze dus het Havo diploma nog (er vanuit gaande dat ze slaagt).