CrazyCatLady Maar het verklaart niet, waarom ze, in tegenstelling tot Duitsers, Aziaten of wie dan ook, niet kunnen of willen wijzen naar het plaatje op de menukaart en je gewoon aanstaren alsof je gewoon maar Frans had moeten leren. Zeker niet als dit:

Nou 'ze' (lekker generaliserend weer) wijzen ook gewoon plaatjes aan hoor. Jij hebt de ervaring dat alle Franse toeristen (en ook echt alleen Franse toeristen) dit doen, maar mijn ervaring is anders. Ik heb jaren in een hotel gewerkt en gasten ontvangen van over de hele wereld. Mijn ervaring is niet dat Fransen dit altijd doen en ook niet dat het enkel Fransen zijn die dit doen. Vrijwel alle nationaliteiten die onbeschofte toeristen kunnen zijn. Sommige nationaliteiten meer dan andere, en dat verschil komt naar mijn ervaring over het algemeen door hun achtergrond (onderwijs oa) maar nooit dat àlle toeristen vanuit een land (en dan ook echt alleen uit één land) arrogante eikels zijn. Je mag die mening hebben hoor maar ik mag vinden dat ik dat generaliserend en beledigend vind. Voor jou is het luchtig, voor mij zit er sneller een grens aan. Niet zo gek misschien aangezien ik in Frankrijk woon, en mijn man, kinderen, veel familie en vrienden van mij Frans zijn. Vrienden van mij zijn pasgeleden naar Nederland op vakantie geweest (Efteling bezocht ook) ; ze hebben gewoon plaatjes aangewezen en moeite gedaan om Engels te spreken hoor.
Je mag je mening hebben hoor, maar ik ook de mijne.
Je mag alle Franse toeristen arrogante eikels vinden, en ik mag zeggen dat ik dat kortzichtig en beledigd vind.

CrazyCatLady Dus dat dit nu volledig uit zijn verband getrokken wordt alsof ik het over het totale Franse volk in Frankrijk had, vind ik echt niet fair.

Ik snap dat je het over Franse toeristen had. Dat zeg ik echt in elk bericht. MAAR dat onderscheidt (tussen Fransen in Frankrijk en Franse toeristen in het buitenland) vond ik naarmate het gesprek vorderde vager worden. En toen je begon met schelden wou ik daar ook wat van zeggen.

Er lopen nu 2 verschillende situaties door elkaar die ik constant probeer uit elkaar te halen:

1) Franse toeristen die zich niet willen aanpassen in Nederland zijn arrogant (helemaal mee eens! Ik zeg en claim nergens wat anders). Omgekeerd (Nederlanders in Frankrijk die zich niet willen aanpassen) zijn net zo arrogant dan. Lijkt me dat je het daar ook mee eens bent.

2) Het niveau van de Engelse taal van Fransen binnen Frankrijk.
Daarover zeg ik: het is super handig dat in Nederland zoveel mensen Engels spreken, voor veel toeristen (van over heel de wereld) heel erg fijn! Maar omdat het in Nederland zo is wil niet zeggen dat het overal zo moet zijn.
Ik vind verwachten dat een Franse arts je tegemoet komt in het Engels een niet terechte verwachting. Anderen hier denken daar anders over. Prima, ik zie daar geen probleem in om het daar gewoon oneens over te zijn.

Waar de twee overlappen en waar mi de discussie voornamelijk om is ontstaan hier is wanneer een toerist in het buitenland naar een arts gaat en daar hulp vraagt aan een lokale arts die niet de taal spreekt van de toerist. De vraag is: is dat van dezelfde mate van arrogantie als wanneer een toerist een vreemde taal verwacht van een pretparkmedewerker.
Ik vind dat de verwachting hetzelfde moet zijn als dat van een toerist die een pretpark bezoekt. Namelijk 0. En ik vind verwachten dat zij Engels spreken - in iets mindere maten maar redelijk hetzelfde - arrogant.
Anderen vinden dat we wel meer zouden moeten verwachten van artsen. (hetzij in de taal leren of in het accepteren van een vertaalmachine)
Daarop zeg ik dan weer; uiteindelijk maakt het niet uit wat we vinden, een land is vrij om voor zichzelf te bepalen wat de standaarden zijn voor het niveau van een vreemde taal (en welke vreemde taal dat dan is). De EU kent geen één hoofdvoertaal, het kent 24 officiële talen. Daarnaast is internationaal gezien Engels de voertaal tussen landen, maar niet tussen mensen.
En daarnaast-daarnaast is een persoon vrij om de hulpmiddelen te gebruiken waar hij/zij comfortabel mee is. Verwacht jij (als toerist) een bepaald niveau Engels en/of een gegarandeerde internationale acceptatie onder medici van vertaalhulpmiddelen zoals Google Translate, dan heb je daar enkel jezelf mee uiteindelijk. Ik vind dat allemaal vallen onder ; je past je aan. Jij hebt hulp nodig, jij draagt daarom meer verantwoordelijkheid als toerist in deze.

Is mijn mening.
Jij hebt een andere.
Prima. No hard feelings.

En for what it is worth; ik denk totaal niet dat je alle Fransen wil uitroeien, wel vind ik je generaliserend en beledigend in deze situatie. (en ook alleen in deze situatie (wil ik graag benadrukken) want ik ken je langer dan vandaag, en ik weet dat je niet veroordelend bent in het algemeen naar een groep.)

Ik ga er echt een eind aan breien want ik denk echt dat we onze energie en gemoedstoestand beter kunnen besteden. Laten we het niet groter maken dan dat het is. Of iig, ik wil dat graag. We liggen elkaar even niet, that's fine, komt wel weer goed.

Fijne avond ^^

CrazyCatLady ach joh, Nederlanders staan bekend als gierig en bot. En dat komt ook echt wel ergens vandaan, maar betekent ook nog steeds niet dat dat voor alle Nederlanders geldt. En zo komen de meeste vooroordelen over nationaliteiten ergens vandaan, maar geldt er niets voor alle mensen van die nationaliteit.

Ik heb me verder buiten deze discussie gehouden, maar ik begrijp prima wat je bedoelde.

CrazyCatLady Het bracht bij mij herinneringen naar boven.

Bij mij ook! Zal nooit vergeten hoe ik op H.'s werkplek eens iets onaardigs zei over 2 Franse meisjes die toen Waals bleken en Nederlands konden 🫣

[verwijderd] Voor jou is het luchtig, voor mij zit er sneller een grens aan. Niet zo gek misschien aangezien ik in Frankrijk woon, en mijn man, kinderen, veel familie en vrienden van mij Frans zijn.

Volgens mij is dit de kern 🙂

Vulpen Maar no one gives a shit, zo blijkt maar weer 😉 Iedereen begrijpt volledig hoe CrazyCat het bedoelde maar mij snapt men zoals gewoonlijk voor geen reet. Er zit een gun factor bij, dat snap ik (ik ben heel vervelend, I get that) maar daarnaast denk ik dat ik bij mezelf ook na moet gaan wat voor mij de les is die ik hieruit moet trekken. Ik denk dat ik hem gevonden heb: Ik moet het zien voor wat het is, stoppen met vechten en me terugtrekken. Het is gewoon niet mijn plekkie hier op het forum en dat is oké 🙂

[verwijderd] het gaat ook over de intentie. Je gaat er hier snel vanuit dat een ander het wel slecht zal bedoelen. De intentie van een ander kan ook gewoon goed zijn. Het lijkt me een gezonde basishouding (zeker in geschreven communicatie) om ervanuit te gaan dat een ander het niet slecht bedoelt. Krijg je bewijs van het tegendeel, dan is het iets anders. Maar dat is hier toch niet aan de hand?

[verwijderd] serieus schei nou toch uit. Elke keer beland je weer in dit soort discussies onder het mom dat het gewoon je mening is zonder rekening te houden met de gevoelens van een ander. Iedereen snapt hier wat @CrazyCatLady zegt, behalve jij. Vraag je af hoe dit komt en waarom dit al de zoveelste keer is?

Ik hoop in ieder geval dat jij nooit in een situatie komt, dat je een kind hebt met een beginnende sepsis (wat dodelijk kan zijn!) en een arts die Engels kan, maar het weigert te spreken uit arrogantie. Ik neem aan dat jij helemaal niet zou verwachten dat een arts de best mogelijke zorg biedt en je kind redt. Jij past je namelijk aan en je hebt geen verwachtingen. Echt wat een flauwekul.

Trees Daarom zeg ik, ik trek hier mijn les uit.

Trees Ik hoop in ieder geval dat jij nooit in een situatie komt, dat je een kind hebt met een beginnende sepsis (wat dodelijk kan zijn!) en een arts die Engels kan, maar het weigert te spreken uit arrogantie. Ik neem aan dat jij helemaal niet zou verwachten dat een arts de best mogelijke zorg biedt en je kind redt. Jij past je namelijk aan en je hebt geen verwachtingen. Echt wat een flauwekul.

Waar heb je het over, echt?

Ik val een klein beetje over het woordje 'ze' omdat niet alle mensen zo zijn, maar ik snap ook wel dat jij dit niet zo bedoeld @CrazyCatLady 😘🙂
            Het is gewoon iets wat ik vaker hoor, ook in het verleden door collega's bv en ik voel me dan aangesproken omdat mijn familie Frans is en ik half Frans ben. En dan voelt het alsof ik ze moet verdedigen 😉
            Maar dat gezegd hebbende verwacht ik ook van artsen dat ze (waar dan ook ter wereld!) Engels kunnen praten of andere mogelijkheden zijn om te kunnen communiceren. Dat verwachten toeristen ook als ze in Nederland naar het zkh gaan lijkt mij.

Marshmallow begrijpelijk, ik verdedig de Belgen ook tegen clichés omdat ik er nu al zolang woon en man en kinderen Belg zijn. Dan zie je ook de andere kant.

En basiskennis Engels lijkt me opportuun, zeker voor kritische beroepen. Engels is nou eenmaal de taal die de meeste mensen wel een beetje spreken en die communicatie mogelijk maakt.

[verwijderd] Eerst ben je bikkelhard tegen iemand die altijd haar woorden nauwkeurig afweegt en nu lijk je jezelf in deze discussie als slachtoffer te zijn gaan zien.

[verwijderd] Waar heb je het over, echt?

[verwijderd] En daarnaast-daarnaast is een persoon vrij om de hulpmiddelen te gebruiken waar hij/zij comfortabel mee is. Verwacht jij (als toerist) een bepaald niveau Engels en/of een gegarandeerde internationale acceptatie onder medici van vertaalhulpmiddelen zoals Google Translate, dan heb je daar enkel jezelf mee uiteindelijk. Ik vind dat allemaal vallen onder ; je past je aan. Jij hebt hulp nodig, jij draagt daarom meer verantwoordelijkheid als toerist in deze.

Het gaat er hier niet om of een arts zich wel/ niet comfortabel voelt met Google Translate. Het gaat erom dat een arts de eed van Hippocrates heeft afgelegd en alles in zijn vermogen moet doen om de juiste zorg te kunnen bieden en het afnemen van een klachtenanamnese maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Het leven van een kind is belangrijker dan dat een arts zich comfortabel voelt met het gebruik van Google Translate.

En nu proberen voor te stellen dat het jouw kind is dat doodziek in het ziekenhuis ligt en niet de juiste hulp krijgt, omdat een arts weigert een vertaalmachine te gebruiken en daardoor een beginnende sepsis ontwikkelt en desondanks iemand maar blijft roepen dat je je had moet aanpassen of gewoon lekker weg had moet blijven uit dat land.

Het leek mij heel duidelijk, maar anders nogmaals bij deze. Voor mij en mijn dochter was het echt een traumatische ervaring en jouw reacties zijn in deze context zeer ongepast. Als je echt niet snapt waarom, dan geef ik het op.

6 dagen later

CrazyCatLady Heel erg fijn dat ze het zo leuk vind! Mijn oudste begint ook al dat ze daar wil gaan werken als ze oud genoeg is, dus H is haar grote voorbeeld 😊