Bloem Ja als je geen toetsweek hebt.
Ze hebben hier verschillende vormen van toetsen, maar het is wel vergelijkbaar met een toetsweek. Ze willen het alleen bewust niet zo noemen. Hier duurt dat ook 5 dagen en elke dag moeten ze meerdere opdrachten en soms een toets afronden. Richting het examen zijn het vooral toetsen en nauwelijks nog opdrachten in deze week en de verhouding verandert elk schooljaar. De manier waarop deze week is ingericht blijft hetzelfde.
Dochter ziet ook nooit op tegen deze week en ervaart ook geen stress. Dat schijnt hier voor de meeste leerlingen te gelden. Elke middag kan ze even stoom afblazen en het zijn grotendeels positieve ervaringen. Ze willen dat de nadruk in deze week niet enkel op het cognitieve, maar juist ook op creatieve, sportieve, culturele en/ of sociale activiteiten liggen. Bouwen aan zelfvertrouwen. Het is ook gewoon onder schooltijd.
Ik vind het persoonlijk erg prettig en je hoeft mijn mening natuurlijk niet te delen 😉. Ik wilde ook een positieve kant ervan belichten, omdat @[verwijderd] aangaf dat ze nog niet wist wat ze ervan vond. Ik sloot mij dus vroeger op tijdens zo tentamenweek en dat was voor mij behalve (mentaal) niet gezond, het was voor mij ook gewoon niet efficiënt om uren achter elkaar te studeren. Voor mij had het gewerkt om het op een wat gezondere manier te leren aanpakken.
Verschil is wel dat het hele onderwijssysteem hier natuurlijk ook op ingericht dat je elke week 1-op-1 begeleiding krijgt van je coach voor het plannen, zodat je geen kans krijgt om alles in de ‘toetsweek’ te proppen (wat ik vroeger standaard deed). Dat zal het mogelijk anders maken.