@Cactusje Dochter krijgt 50 euro kleedgeld, maar jas, schoenen (1 paar per seizoen), ondergoed en sokken betalen wij. Dochter is 12 en natuurlijk maakt ze weleens een verkeerde keuze, maar het is wel heel leerzaam. Ik vind dat ze in een paar maanden tijd echt een stuk verantwoordelijker met geld heeft leren omgaan. Eerst wilde ze alles kopen en vorig maand bedacht ze bijv dat ze wil sparen voor een paar Jordans. Alleen nu heeft ze uitgerekend dat 1 paar Jordans heel veel kledingstukken zijn, dus nu twijfelt ze weer. Verder heeft ze net Vinted ontdekt (meer kleding voor minder geld). Prima. Laat haar maar ervaren en er wat mee gaan spelen.
Ik weet nog dat ik zelf voor het eerst kleedgeld kreeg. Maand 1 moest ik een dure bikini van oโneill hebben en maand 2 een elektrische tandenborstel, want daar dacht ik witte tanden van te krijgen. Toen was het winter en had ik geen fatsoenlijke winterjas of schoenen ๐คฃ. Het was eigenlijk heel leerzaam en heb uiteindelijk een super toffe jas bij de kringloop gevonden voor een paar gulden (7,50 gulden om precies te zijn ๐). Daarna had ik door dat ik het anders moest gaan aanpakken als ik niet in mijn blote kont naar school wilde gaan.
Ik zou haar vooral niet teveel proberen te behoeden voor het maken van fouten (ze weet het waarschijnlijk toch 10x beter dan jij met haar puberbrein ๐ซ), maar begeleiden en steunen als het verkeerd gaat. Fouten maken is niet erg en ze moet zelf ook gaan ervaren dat ze toch niet alles 10x beter weet. Al zou ze dat nooit toegeven ๐.