Ik denk dat dat vooral begint met jezelf vergeven. En daarna met liefde praten tegen jezelf. Dus in plaats van blijven hangen in het verleden of tegen jezelf te zeggen, wat een domme domme fouten heb ik gemaakt, had ik maar.. Zeg je, nee, ik heb gedaan wat ik kon, ik wist toen niet beter. En nu hebben we ervan geleerd en gaan we weer verder.
Vervolgens is het belangrijk om ook op die manier te blijven praten tegen jezelf. Met liefde, compassie en een oplossingsgerichte manier. Hoe je tegen een geliefde zus of vriendin zou praten. Je kritische, negatieve stem geef je vervolgens een naam, evt een uiterlijk, maak er een typetje van. Kies een naam die bij jou zeikerige, zeurderige vibes oproept, bijv Gerda, Toos, Bep (no offense aan mensen die zo heten natuurlijk). Iedere keer als je jezelf betrapt op negatieve zelf gedachtes zoals ‘ow je maakt alweer een fout, je kan ook helemaal niks’, dan corrigeer je jezelf door Gerda tot de orde te roepen. ‘Nee Gerda, hier hebben we dus precies niks aan! Dat gezeur van jou kennen we nu wel!’ En daarna je lieve stem; ‘Geeft niks meis, iedereen maakt wel eens een fout. Hoe kunnen we dit oplossen? Wat zou helpen om je beter te voelen?’ Vervolgens ga je lekker buiten een rondje lopen, om Gerda te pesten.
Er zijn ook veel goeie boeken en artikelen over dit onderwerp. In het Nederlands bijv de site van Jelle Hermus. En er zijn ook veel fijne inspirerende quotes op internet te vinden. Die vond ik ook altijd wel helend.
Bijv;
Wat mij verder ook wel eens helpt, is iets wat ze op TikTok ‘doing it out of spite’ noemen. Wanneer je moeite hebt om jezelf te motiveren voor iets, bijv je rekeningen betalen, gaan sporten etc. Dan denk je aan iemand in je leven die geprobeerd heeft je naar beneden te halen of die een hekel aan je heeft. (Of geen specifiek persoon maar gewoon anderen in het algemeen) En dan denk je er aan hoe hatelijk die persoon/anderen het zou vinden als het met jou goed gaat. En zorg je er vervolgens voor dat het goed met jou gaat, al was het alleen maar om die persoon/anderen te klieren. En haal je daar de motivatie uit om naar je sportclub te gaan, je rekeningen te betalen, een ommetje te gaan lopen etc.
En laatste punt; zorg dus ook werkelijk goed voor jezelf. Eet gezond en genoeg, snoep af en toe, doe leuke dingen, lees goeie boeken, luister fijne muziek, zorg dat je genoeg beweegt, verzorg je gezicht en je lichaam, koop mooi ondergoed en kleding waar je je fijn in voelt etc. Voor degenen die nu gaan zeggen; het is niet nodig om dit of dat te doen. De vraag is hoe ik het doe, dit is hoe ik het doe.