Owl Ze gaan geen zorg weigeren, maar sommige zorgverleners zijn er wel strict in, dan zou je dat af kunnen wachten en een ID kunnen aanvragen wanneer het zich voordoet en vervolgens met dat IDbewijs weer terug zodat de zorgkosten juist gedeclareerd kunnen worden.
Maar stel dat mijn kind in coma in het ziekenhuis komt te liggen. Dan kan ik haar niet even meenemen naar de fotograaf en het gemeentehuis om een id-kaart aan te vragen en op te halen. Maar dat is wel een situatie waarin ik graag wil dat de zorgverzekeraar de kosten vergoed. Dus om die reden heb ik er onlangs toch een geregeld.
Er niet een hebben vind ik eigenlijk onverantwoord, omdat je van bepaalde soorten zorg nooit van te voren weet wanneer je die nodig hebt. En als je dan niet binnen een bepaalde tijd een id kunt overleggen, zit je zelf met de rekening.
Ik snap dat het fijn is dat kinderen tot 14 niet legitimatieplichtig zijn, zodat je kleuters geen paspoorten mee hoeft te geven bij het buiten spelen. Maar het feit dat kinderen niet legitimatieplichtig zijn, kan mensen makkelijk het idee geven dat ze dus geen id-kaart voor hun kind hoeven te hebben. (Dat is in ieder geval wel wat ik bijna 7 jaar lang heb gedacht.) Maar dat klopt dus niet. Dat is waarop @Puzzelstukje doelt als ze zegt dat ze het krom vindt.