• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Hallo.
ik heb even een vraagje.
mijn dochter van 5 zit nu op logopedie en daar moet ik persee een id kaart voor aanvragen.
maar als ik zoek op internet is het pas vanaf 14 jaar verplicht.
kunnen ze mij dus wel verplichten om zon kaart aan te vragen ?

• Luuz hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] ja, voor de zorg ben je idd een id kaart nodig. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar ik weet wel dat het nodig is.

• [verwijderd]

okey, dan zal ik binnenkort toch maar 1 aanvragen,
    bij mijn zoon hebben ze er nog nooit om gevraagd, ook niet toen hij naar het ziekenhuis moest enzo. dus het zal per instelling ook wel weer verschillen.

Mijn dochter was het niet nodig bij de kno, maar toen wist ik daar ook niks van. Blijkbaar moet je je bij Isala in Zwolle, je aanmelden bij een paal bij de ingang met je id-kaart. Heb haar gewoon aangemeld bij de balie en toen zei ze dat. Daarna niet meer nodig gehad.

De oudste van 9 was m bij het therapeutisch centrum wel nodig.

Officieel is het verplicht in de zorg, maar veel zorgaanbieders hebben geen zin in ruzie hierom. Daarom mag je bij de meeste zorgaanbieders terecht onder de 14 zonder id. Maar als een zorgverzekering moeilijk doet, krijg je geen enkele vergoeding, dus zeker een kleinere aanbieder zal liever het zekere voor het onzekere nemen.

Het hele gedoe hier vragen ze er nooit om gaat t helemaal niet om eigenlijk. Dan denk ik altijd fijn dat ze er niet om vragen, maar stel ze doen wel ineens moeilijk of ze worden strenger? Het is wettelijk gewoon verplicht.

24 dagen later
    • [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik heb het een tijdje geleden uitgezocht. Tot ze 14 zijn bestaat er inderdaad geen indentificatieplicht. Je hoeft dan in principe geen ID te hebben. Zorgverleners mogen er echter wel om vragen, i.v.m. de declaratie bij de zorgverzekeraar. Niet alle zorgverleners doen dat, maar ze mogen er wel op staan. In de meeste gevallen zullen ze je geen zorg onthouden, maar als je niet binnen een bepaalde tijd (uit mijn hoofd was het 10 dagen) alsnog de ID kaart toont, zullen ze de rekening niet declareren bij de zorgverzekeraar en sturen ze jou de rekening toe.

Edit: Het is dus niet verplicht, maar als je er geen hebt, kan het gevolg wel zijn dat je zelf de rekening van zorg moet betalen, die anders vergoed zou worden door de zorgverzekering.

Het is volgens mij niet verplicht, maar wel altijd handig. Mijn zoon is toen hij 3 maanden was opgenomen in het ziekenhuis. Hij had toen nog geen ID kaart en heb er ook nooit wat over gehoord.
    Tegenwoordig vragen ze bij de hap wel om een ID kaart als je komt.
    Bij beide kinderen had ik vrij vroeg een id kaart aangevraagd. Maar dat is meer voor het geval we onverwachts een tripje naar duitsland willen, of als we op vakantie gaan dat ik het gewoon in huis heb.

[verwijderd]

vreemde regel in Nederland dus. Spreekt elkaar aardig tegen. Maarja dat kennen we van Nederland.

Ik heb t niet en ook nooit nodig gehad, ook niet in het ziekenhuis.

• [verwijderd]

Puzzelstukje Hoe bedoel je dat? Ik vind het nogal duidelijk en helder uitgelegd. Snap ook niet wat je met tegenspreken bedoelt?

Dat het niet verplicht is om voor kinderen onder de 14 een id kaart te hebben.

Maar je moet t wel kunnen overleggen als er ooit een zorgverlener naar vraagt... dat is toch krom?

Puzzelstukje In NL moet iedereen boven de 14 een ID bij zich hebben, dat geldt niet onder de 14. Verder moet je voor kinderen ook een IDbewijs hebben als je naar het buitenland gaat, dat is toch ook niet tegenstrijdig?
        Ik zie nergens een tegenstrijdigheid of iets kroms. Gewoon dagdagelijks hoef je onder de 14 geen IDbewijs op zak te hebben, maar in geval van zorg en reizen naar het buitenland moet je je natuurlijk wel kunnen identificeren.

Puzzelstukje mwah ik snap dat wel. Je wil fraude tegengaan toch. Ik vind het wel goed dat ze dat moeten vragen om te kunnen declareren. En als je ze mee naar het buitenland wil nemen dan hebben ze ook al een id nodig. Ik heb gewoon voor beide bij een half jaar een id aangeschaft. Is het in elk geval nooit een probleem.

Hopsatee

nee ik vind het krom. Het is mij namelijk echt nog nooit gevraagd voor de kinderen! Ook niet op de hap.

Het is niet verplicht onder de 14 jaar. Maar dan wel deze regeling erbij doen. Nee ik vind het echt krom.

• Owl hebben hierop gereageerd.

Puzzelstukje En dat je onder de 14 jaar een IDbewijs nodig hebt om naar het buitenland te reizen vind je ook krom? ik snap echt niet wat er krom aan is, sorry...

Owl

nee dat vind ik niet krom. Maar wat als je niet naar het buitenland gaat?

Dan is het niet nodig om er eentje te hebben voor kinderen onder de 14 jaar.