oh men en zoveel doden en vermisten in duitsland. Vreselijk vreselijk.

Lovely83 het wachten is op een 2e golf vanuit Frankrijk/België. Dat ligt aan de regenval daar. We duimen hard dat dát niet gaat gebeuren.

Hier (Maastricht Heuvelland en Parkstad) zakt het water mondjesmaat de grond en riolering in. Vandaag worden overstromingen in Roermond/Venlo verwacht. De putten beginnen al water terug te geven daar.
Het Viecuri zkh in Venlo heeft al een opnamestop afgekondigd en moet wellicht evacueren.

Honkeytonk Ik heb de camping in Oost-Maarland gezien. Hopelijk was iedereen op tijd weg daar Check deze foto:

Waar ik woon niks maar mijn ouders wonen aan de Maas. Ze hoeven niet te evacueren want daar zijn retentiebekken/dijk gemaakt voor hun huis. Maar ze verwachten het daar rond 6/7 uur vnvd.

Maar het blijft spannend, dit is de eerste keer dat die bekken/dijk voor het eerst word "getest"

Ohja en die is natuurlijk afgestemd op de laatste 2 overstromingen. Deze overstroming word hoger geschat

Heel gekke gewaarwording, er ging hier net een WAS-paal af terwijl het niet maandag 12 uur is. Het nabij gelegen dorp heeft een dijkdoorbraak.

• [verwijderd]

Heftig zeg!

Ik las verschillende keren dat het water onverwachts kwam. Maar man zei van het weekend al dat het flink ging stijgen en hij daarom reizen ging laten schieten, dus heel onverwacht is het niet? Alleen heel ongewoon deze hoeveelheid

Toch6 nee zo simpel is het niet. Dat je niet gaat varen op de Maas is logisch alleen niemand had voorzien dat alle kleine aftakkingen en het grondwater dit zouden gaan doen. Dus er staan nu plekken onder water die te maken hebben met acute crisis en zich niet of nauwelijks konden voorbereiden.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Toch6 Ja maar toch niet in deze hoeveelheid? De extreme hoeveel water en de snelheid waren niet verwacht.
          Wat is je punt nu? Je gaf laatst al aan dat dit nieuws je weinig raakt, prima. Het is heel heftig hier en als men dit had kunnen voorkomen dan hadden ze dat met man en macht gedaan.

Toch6 ja natuurlijk, alleen dat het water in de Maas steeg betekend natuurlijk niet per definitie dat er dan elders overstromingen plaatsvinden. Alles ging zo razendsnel.

Vulpen ik zag toevallig nét een filmpje uit Liège met een voorbij zwemmende auto....van de huizen zag je nog net het dak.

Ik ben in een surrealistische film beland. Overal militairen en politie. Zandzakken worden met spoed tegen de dijk aan gezet. Voor nu is het gat provisorisch dicht 🙌🍀

Vriendin van mij moet nu evacueren. Maar het is een voorzorgsmaatregel zegt ze, niet zo’n grote kans. Hopelijk is dat echt zo!

Zo heftig allemaal. Zit jij nog droog @aardbeitjes ?

Ik heb toch zo'n stront eigenwijze ouders! Ze hoeven niet te evacueren maar ik vind dat ze wel voorzorgsmaatregelen moeten nemen met spullen omhoog zetten. Ik had de hele middag de tijd om te helpen maar nee, die dijk houdt dat wel. Die is nieuw, pas van 2013.

Ja mam, dus in mijn ogen al 8 jaar oud en nog nooit gebruikt dus je weet niet wat die 8 jaar aan de stevigheid heeft gedaan enz.

Misschien overtrokken maar het gaat zo ontzettend snel als het water er eenmaal staat.

Het is bijna 6 uur, de piek zou er nu zoiets zijn maar ik heb nog niks gehoord

Hopsatee ik zit droog gelukkig! Het evacuatiegebied ligt aan de andere kant van de A2. Dat gebied is een soort 'kom'. Als je wel eens de A2 naar het zuiden pakt dan weet je wellicht dat het laatste stuk omlaag gaat en je dan links en rechts nóg lager de dorpen ziet liggen. Daar staat nu veel water.
                  Mijn kelder is al de hele dag droog dus ik verwacht zelf geen schade.
                  Een groot deel van de klasgenootjes van mijn oudste zijn acuut geëvacueerd en weten niet hoe hun huis erbij staat en wanneer ze terug mogen. 😪