Vulpen ik zag toevallig nét een filmpje uit Liège met een voorbij zwemmende auto....van de huizen zag je nog net het dak.

Ik ben in een surrealistische film beland. Overal militairen en politie. Zandzakken worden met spoed tegen de dijk aan gezet. Voor nu is het gat provisorisch dicht πŸ™ŒπŸ€

Vriendin van mij moet nu evacueren. Maar het is een voorzorgsmaatregel zegt ze, niet zo’n grote kans. Hopelijk is dat echt zo!

Zo heftig allemaal. Zit jij nog droog @aardbeitjes ?

Ik heb toch zo'n stront eigenwijze ouders! Ze hoeven niet te evacueren maar ik vind dat ze wel voorzorgsmaatregelen moeten nemen met spullen omhoog zetten. Ik had de hele middag de tijd om te helpen maar nee, die dijk houdt dat wel. Die is nieuw, pas van 2013.

Ja mam, dus in mijn ogen al 8 jaar oud en nog nooit gebruikt dus je weet niet wat die 8 jaar aan de stevigheid heeft gedaan enz.

Misschien overtrokken maar het gaat zo ontzettend snel als het water er eenmaal staat.

Het is bijna 6 uur, de piek zou er nu zoiets zijn maar ik heb nog niks gehoord

Hopsatee ik zit droog gelukkig! Het evacuatiegebied ligt aan de andere kant van de A2. Dat gebied is een soort 'kom'. Als je wel eens de A2 naar het zuiden pakt dan weet je wellicht dat het laatste stuk omlaag gaat en je dan links en rechts nΓ³g lager de dorpen ziet liggen. Daar staat nu veel water.
        Mijn kelder is al de hele dag droog dus ik verwacht zelf geen schade.
        Een groot deel van de klasgenootjes van mijn oudste zijn acuut geΓ«vacueerd en weten niet hoe hun huis erbij staat en wanneer ze terug mogen. πŸ˜ͺ

@aardbeitjes Ja het weiland voor hun huis staat nog droog. Paar weilanden verderop staat het bijna tot aan de dijk.

• [verwijderd]

Oh man, kennen jullie dat, dat als je die ellende ziet dat je dan denkt, hoe zou ik dat zelf doen? En ik dacht dus, ik moet opruimen! Dus winkel op marktplaats weer gevuld en de opbrengst is voor giro 777.

Opruimen is sowieso mijn coping mechanisme bij stress πŸ˜‚.

Ik vind het zo erg voor alle mensen die in het overstromingsgebied zitten, ik kijk/ hoor/ lees de laatste tijd erg weinig nieuws, maar jeetje zeg. Mensen die huis en haard kwijt zijn, mensen vermist, mensen overleden.. ik heb er geen woorden voor.

[verwijderd] Oh man, kennen jullie dat, dat als je die ellende ziet dat je dan denkt, hoe zou ik dat zelf doen?

Ja maar bij mij heeft dat enkel geresulteerd in dat ik bedacht heb hoeveel zandzakken ik nodig heb en heb opgezocht hoeveel meter boven NAP het hier is en welke rivieren en beken hier zoal zijn.

• [verwijderd]

[verwijderd] Oh man, kennen jullie dat, dat als je die ellende ziet dat je dan denkt, hoe zou ik dat zelf doen?

Herkenbaar. Ik ben flink aan het nadenken geweest hoe ik bepaalde dingen moest redden van het hypothetische water voordat ik me pas realiseerde dat ik op 11 hoog woon en de kans dus nihil is πŸ€¦β€β™€οΈ

Maar goede actie van je!

aardbeitjes mijn punt moet een ? zijn nu ik er meer heb over nagedacht wat mijn punt nou was. Dan blijf ik vooral terugkomen op de vraag: hoe kan het dat het zo onverwachts was? Er zijn legio mensen per dag bezig met weer en/of water. Dat het water zou stijgen was bekend, dat er regen kwam ook. Hoe kan het dan dat in deze tijd dit gebeurd, dat het zoveel extremer is?

aardbeitjes Je gaf laatst al aan dat dit nieuws je weinig raakt, prima.

Dat wil niet zeggen dat het me helemaal onverschillig laat. Het zijn 2 totaal verschillende situaties die toen vergeleken werden/naast elkaar gezet werden. De een denkt over het een meer na en de ander over het ander. En uiteindelijk wil iedereen dat beide dingen nooit meer gebeuren lijkt me

Toch6 dat zijn goede vragen hoor en als men hier weer kan lopen ipv zwemmen moeten ze dat naarstig gaan uitzoeken. Ik weet dat Rijkswaterstaat hier al een week geleden controles deed. Het is gemonitord en toch stond het ons opeens tot aan de lippen (letterlijk soms).
              Een hoop variabelen spelen mee die ik als leek kan verzinnen: aanhoudende regenval, verzadigde grond, riolering en wateropslag die het niet meer aan kunnen, het heuvellandschap en de dalen waarin sommige woonplaatsen liggen, het niet genoeg verbreden van rivieren, enz.

Het was niet (publiekelijk) bekend dat dit zou gebeuren. Ik bracht mijn kind gisteren nog doodleuk naar school...het dorp waar vandaag de dijk brak en iedereen a la minute het huis uit moest πŸ™„
              Van een ondergelopen snelweg kijken we niet op dus we waren niet in paniek aan het begin van de week.

aardbeitjes Ja dat viel nog tegen, ik zit denk ik 1 meter onder NAP πŸ˜• Althans, volgens zo'n site zou het water hier tot een meter hoog kunnen komen.

• [verwijderd]

Oproepen om niet te gaan zwemmen in de maas valt toch wel een beetje in dezelfde categorie als een waarschuwing om geen huisdieren in de magnetron te stoppen, of ligt dat nou aan mij? πŸ€¦β€β™€οΈ

Weiland van pap en mam begint nu ook vol te lopen

[verwijderd] er is een jonge man overleden omdat hij voor de grap met zwemband het water in sprong...

Meegesleurd en dood.
                  Helaas moet je mensen hier ook over informeren πŸ˜