Nescio misschien ook hoor, maar mijn reactie was vooral gebaseerd op de opmerking: hoe kun je geen oordeel hebben 14.000 dode kinderen? Ik denk dat we hier allemaal juist wel een oordeel over hebben.
Nescio En het is ook heel ingewikkeld allemaal. Zoals alle conflicten heel ingewikkeld zijn.
Ik denk dat hoe meer je hierin verdiept, hoe meer je beseft hoe weinig je weet. Ik ken zelf de geschiedenis en de huidige situatie enkel erg globaal, maar dit roept voor mij alweer 100 andere vragen op.
Ik kies er bewust om mij er niet verder in te verdiepen, want ik sla daar in door. Mensen zullen dat zwak of ongeïnteresseerd vinden, maar ik weet van mijzelf dat ik dit niet trek. Het maakt mij machteloos en somber/ depressief. Dit is oa de reden waarom ik al 10 jaar geen nieuws volg. Ik kies er liever voor om mensen in mijn directe omgeving te helpen. Eerst via mijn werk en de laatste 1.5 jaar dmv vrijwilligerswerk. Ik heb daarbij meer het gevoel dat ik daarin wel echt het verschil kan maken ipv dat ik ergens hulpeloos sta toe te kijken. Ik kan gewoon niet omgaan met het gevoel van machteloosheid/ hulpeloosheid. Een erfenis uit mijn jeugd.
Ik weet dat het onpopulair is als je het nieuws niet volgt, je niet overal in verdiept en niet overal een mening over hebt. Ik denk dat dit te snel wordt gezien als dat het je niet interesseert of gevoelloos bent als er vreselijke dingen gebeuren, maar dat is echt te kort door de bocht m.i.