June helaas geeft deze strip wel aan hoe het daadwerkelijk gaat. Wij maken ons druk om enkele vernielingen bij universiteiten en losse stoeptegels (side note: ik vind geweld bij protesten absoluut not done) terwijl in Gaza amper nog een gebouw heel is. Laten we dankbaar zijn dat onze enige zorg die paar beschadigingen en losse stoeptegels zijn en wij veilig in onze huizen kunnen slapen.
Ik vind het enorm makkelijk om te zeggen “ ik weet er te weinig van om een oordeel te hebben”. In een paar maanden tijd zijn er 14000 kinderen gedood! Hoe kun je geen oordeel hebben over 14000 dode kinderen die helemaal niks met deze oorlog hebben te maken?
Door wat er in de 2e wereldoorlog is gebeurd is men bang om een oordeel te hebben, maar je bent niet direct antisemiet als je Israël veroordeelt voor wat ze doen net als dat je geen islamofoob bent als je Hamas hun acties veroordeelt. Het staat namelijk los van het geloof.
Waarom konden we wel opstaan tegen de oorlog in Oekraïne en hadden/hebben we volop Oekraïense vlaggen hangen maar is het openlijk uitkomen tegen de oorlog in Gaza haast een taboe? Terwijl zoals @June ook al aangaf het conflict tussen Rusland en Oekraïne ook al een langlopend conflict was. Is het omdat men zich meer kan identificeren met mensen uit Oekraïne? Omdat het dichter bij Nederland ligt?