Femkes Geweldig artikel! Ik vind het eigenlijk heel normaal om kinderen lekker buiten te laten wroeten en in de natuur te laten spelen. Ik vind het eigenlijk heel lastig voor te stellen dat ouders dit vies vinden. Ik snap ook niet goed wat er vies aan zou zijn?
Ik geloof direct dat sommige ouders dit vinden, maar het staat echt heel ver van mijn leefwereld af. Ik heb wel 1x gehad dat ik met de meiden en nog een paar andere ouders aan het zwemmen was in de rivier en dat er een ‘westerling’ voorbij wandelen, die aangaf dat het zeer onverantwoordelijk en onhygiënisch was dat we onze kinderen lieten zwemmen in een rivier. Zouden ze ziek van worden volgens hem. Echt wat een grapjas 🤣
Het gaat volgens hem om kleine dingen, zoals de schoenen in huis aan houden. Zo komen microben van buiten ook binnen.
Alleen hierbij trek ik toch wel een grens. Ik hoef al die modderlaarzen en klompen niet binnen te hebben op mijn witte vloer. Ik maak wel wat minder schoon om wat microben binnen te kweken 😜
Los van alle voordelen beschreven in dit artikel. Mijn moeder was echt zo poetser en alles moest er altijd spik en span uitzien. Als kind vond ik dat echt doodvermoeiend en ik werd daar zenuwachtig van. Bij mijn tante (echt een heerlijk mens) was het altijd een rommeltje en gezellige ongeregelde boel. Als kind vond ik dat echt heerlijk en ze is daarin nog steeds mijn voorbeeld. Al is het hier toch wel een stuk opgeruimder dan bij haar vroeger, maar ik zou meer als haar wilde zijn. Zij was zo relaxed en ontspannen en maakte zich echt nooit druk over het huishouden. Het kwam wel zoals het kwam en dat straalde ze ook uit. Ik kan het nu redelijk goed loslaten, maar ik zou het nog meer moeten vind ik.