[verwijderd] en volgens mij moet je ook de ambulance (deels) betalen als het (achteraf) geen levensbedreigende situatie was / bleek.
Ik heb dat nog nooit gehoord. Je wordt ter plekke beoordeeld en als het echt niet nodig is, word je niet eens meegenomen door de ambulance. De moeder van een vriendin belt ongeveer wekelijks 112 en heeft nog nooit een rekening gehad (ze heeft psychische klachten en ze zijn ermee bezig). Overigens worden ambulances hier ook ingezet voor niet levensbedreigende situaties. Je kunt wel een rekening krijgen als je voor de ‘grap’ een ambulance laat komen.
Ons zorgstelsel is absoluut niet te vergelijken met de VS. Qua kosten vind ik het hier absoluut het walhalla. Het walhalla van de walhalla’s! Een bevalling met medische kosten wordt hier volledig vergoed in het ziekenhuis. Geen medische indicatie, kost het je max 600 a 700 euro aan eigen bijdrage als je toch in het ziekenhuis wilt bevallen. In de VS is een normale bevalling rond de 30.000 zonder verzekering. Met een verzekering moet je nog nog steeds duizenden euro’s zelf betalen.
Het is echt op geen enkele manier te vergelijken met de VS als ik zie wij allemaal recht op hebben. Daar kun je failliet raken door een eenvoudige operatie en je hebt echt bijna nergens recht op zonder een goede dure verzekering. Ik schaam mij oprecht als ik vertel wat ik allemaal vergoed krijg tov een lotgenoot uit de VS. Als ze mazzel hebben krijgen ze 10x fysio na een beroerte (en vaak niet eens thuis als je geen vervoer hebt) en binnen twee weken word je het revalidatiecentrum uit getrapt als je geen peperdure zorgverzekering heb. Ook al ben je nog op geen enkele manier zelfstandig. Veel bellen geen ambulance bij bijv een beroerte of een hartinfarct, want dat is te duur. Kom ik aan met mijn onbeperkte fysio voor de rest van mijn leven betaald uit de basisverzekering, vergoede ergotherapie en logopedie, ruim een jaar lang intensieve revalidatie, een loopfiets en framerunner vergoed, schoonmaakhulp, uitkering tot mijn pensioenleeftijd, een op maat gemaakte brace, gratis taxivervoer naar medische afspraken enz. Zij krijgen daar helemaal niks.
De VS is leuk land om te wonen als je rijk, christelijk, hetero en wit bent. Veel Amerikanen kunnen nauwelijks normaal boodschappen doen. De prijzen voor gezond voedsel in supermarkten zijn daar belachelijk hoog in vergelijking met hier. Veel hebben twee banen nodig om rond te kunnen komen. Veel arme wijken zijn niet eens aangesloten op de riolering. Echt wat een armoede.
Een deel van de bevolking is daar flink ontevreden. Zij zien wat wij hebben als vrijheid en als je op straat beland vanwege een blindendarmoperatie of een gebroken poot begrijp ik dat wel. Ik lees online dus ook heel veel ontevredenheid van Amerikanen en hoor het ook terug van iemand die ik ken en daar woont. Zij ervaren absoluut geen vrijheid.
(en dan heb ik het nog niet eens over de ideeen om de cyclussen van vrouwen op een hoger niveau te gaan monitoren/ registreren, zodat ze niet stiekem abortus kunnen plegen als ze zwanger raken -stelletje conservatieve idioten daar die vrouwen laten doodgaan bij een miskraam ipv een levensreddende simpele curettage geven. Oh man ik heb hier niet eens woorden voor).