Femkes Maar uiteindelijk ligt het niet aan magister, maar aan wat ouders, scholen en leerlingen ermee doen.
Dit is ook wat ik wilde zeggen.
Ik krijg de cijfers van de kinderen als push melding binnen, en dat kan ik niet uitzetten want dan mis ik ook de belangrijke berichten. Dat is vooral onhandig van het systeem. Ik heb er dus geen keuze in of ik ze 'controleer' of niet.
Maar eerlijk, het boeit me ook niet zo veel. Een onvoldoende voor Duitse woordjes? Nah, dat gemiddelde trek je wel weer omhoog met de volgende toets, want dan is het een lees/schrijf/luister/spreek toets en daar ben je sterker in. Onvoldoende voor wiskunde? Vraag de herkansing aan, ik help je de volgende keer wel, of vraag een docent. Ik ben meer team: oeps, kan gebeuren 🤷♀️
Ik zou het op zich nog niet eens zo rampzalig vinden als ze een keer spijbelen. Het zijn pubers, dat hoort er een beetje bij.
Er is maar 1 onderdeel wat ik echt belangrijk vind, en van verwacht dat het minimaal voldoende is, en dat is respect naar de leerkracht. Alleen dat staat niet in magister 😜
(Daaronder vallen dus ook cobras afsteken op school)
Maar zie ik dat je je best doet, het probeert, de inzet er is, dan zal dat cijfer me een worst wezen. Soms is het gewoon te moeilijk, te veel stof, of waren de omstandigheden er niet naar om goed te concentreren, dat kan toch gebeuren??
In mijn ogen is de focus op wat er mis is met magister net zo'n bullshit als welke kleur een pakje sigaretten heeft om roken te voorkomen: de focus ligt op het verkeerde aspect.
Magister an sich is neutraal, daar zit geen enkel waardeoordeel aan vast. Het zijn de ouders die problemen maken van cijfer, en eisen stellen aan prestaties. Waar de ene ouder een 6 ziet als goed genoeg, want voldoende, ziet de andere ouder een 6 als niet goed genoeg want het moet een 8 zijn. Magister zelf oordeelt niet over die 6 hoor...
Maar ja, wat is wel een alternatief?
Betere voorlichting voor ouders zou imo beter zijn, maar ik denk dat in veel gevallen de instelling hardnekkig is, vaak ook een stukje cultuur. Een vriendin van H is Aziatisch, die ouders krijg je echt niet omgepraat met een ouderavondje 🙈
Ik denk ook dat de verschillen in opvoeding daarin ook niet iets nieuws is, dat was vroeger bij mij thuis en mijn vriendinnen ook al heel wisselend, daar had magister geen enkele invloed op.