[verwijderd] Zijn wij echt beter dan iemand die extreem rechts stemt? Ik geloof namelijk van niet
Ik moet naar bed, maar ik wil reageren 😭😂
Even wat hersenspinsels van mij hoor, maar ik ben moe en overprikkeld, dus sorry als ik alleen even inhaak op dit punt.
Ik denk dat het in veel gevallen een kwestie is van een individu tegenover een groep. Ik als persoon, ben overtuigd van mijn gelijk, en een groep rechtse stemmers zijn veel meer een globaal beeld, die al snel een cliché beeld vormen. Zeker als het zo extreem is als de maga-achterban.
Terwijl als het een op een zou zijn, en ik in gesprek ga met een individuele rechtse stemmer, je veel sneller tot begrip komt, en overeenkomsten kan vinden. Want in bijna alle gevallen wil die rechtse stemmer precies hetzelfde als ik: een betere toekomst, een land waarin onze kinderen veilig zijn, stabiliteit en bestaanszekerheid. Alleen de weg er naar toe is anders.
Ik heb een paar jaar geleden meegedaan aan een onderzoek van het cbs over polarisatie, ik was de enige linkse stemmer van de 10, en ondanks dat het soms pittig werd waren er ook genoeg punten waarop we het wel met elkaar eens waren. Maar je moet wél open staan voor een gesprek. Het was oprecht interessant, en als mens respecteerden we elkaar volledig.
En wat ik bij Trump (of vrijwel iedere extreem rechtse kandidaat, ook in Nederland) vaak terug zie zijn uitspraken en standpunten die praten over groepen als geheel. Immigranten stelen alle banen, lgbtq-ers hersenspoelen de kinderen. Hoe kan je leider zijn van een land als je hele groeperingen weg zet alsof ze minder zijn dan mens?
Ik heb er zelf ook moeite mee hoor, om altijd open te blijven staan voor de mensen erachter. Ik denk niet dat ik bevriend zou kunnen zijn met iemand die gelooft in de idealen van een FVD. Ik heb het contact met pvv-aanhangende familieleden ook op een laag pitje gezet omdat er voor mij grenzen werden overschreden. Ik ga niet doen alsof ik zo veel beter ben wat dat betreft. Maar, ik kies er ook niet voor om een baan te hebben, waarin ik verantwoordelijk ben voor de levens van die mensen. En ik ben me bewust van mijn eigen tekortkomingen daarin, en blijf proberen om er voor open te staan, en iedere stemmer als meer te zien dan alleen hun politieke voorkeur. Dat het met mijn oom en tante niet ging, betekent niet dat het met iemand anders hetzelfde zal verlopen. Dat is niet altijd makkelijk, ik heb ook vooroordelen, net als ieder ander, maar ik probeer het wel.
Maar ik kan gewoon met de beste wil van de wereld niet accepteren dat er iemand in een machtspositie zit, die totaal niet in staat is om verder te kijken dan een aspect van een persoonlijkheid en puur daarop te oordelen, en vanuit daar beslissingen mag nemen die mensen gewoon in gevaar kunnen brengen.
Geslacht, gender, geaardheid, ras, afkomst.. wat je overtuiging ook is, het zijn en blijven in de eerste plaats ménsen. Hij wil president worden van een land, van het totale volk, inclusief de mensen die hij aanvalt. Als hij alleen de witte, hetero man wil vertegenwoordigen, dan moet hij maar lekker president worden van de lokale voetbalvereniging 🤷♀️
(En ook dat.. liever niet)
[verwijderd] Waarom kunnen democraten wel goede en slechte punten hebben maar is Trump enkel slecht?
Ook hierin, het is een groep die je vergelijkt met een individu. Als persoon, ja, in mijn ogen is Trump ronduit slecht. Misschien dat hij best aardig kan golfen, geen idee, maar tot zo ver de credits die ik bereid ben hem te geven.
Maar als je de vergelijking zou trekken tussen democraat of republikein, wordt het voor mij anders. Niet dat ik veel standpunten zie waar ik het mee eens ben bij de republikeinen, maar ik zou dan wel in staat kunnen zijn om een respectvol gesprek met diegene aan te kunnen gaan. Misschien vinden we wel overeenkomsten in totaal andere zaken. Ik ga ze alleen niet vinden bij Trump als persoon.
En wat betreft de harde achterban, tja, als je maandverband op je oren plakt om je steun te betuigen, verlies je voor mij het recht om te huilen over het feit dat ik je dan dom vind 😂