Ik slaap hoor... 🙈
Ik weet niet of ik morgen tijd ga hebben om te reageren, maar mijn brein blijft hangen in dit onderwerp en het lukt me niet om los te laten zodat ik ook daadwerkelijk kan slapen 🤦♀️
[verwijderd] Over een groep vergelijken met een individu gesproken 🤓
Lol, ja punt is, ik bedoel het dus eigenlijk andersom.
Die maandverband-dragende maga's, heel hard, heel lullig, maar die schrijf ik gewoon af. Ik heb echt geen hoop meer voor hun. 🙈
Maar ik denk ook dat zij maar een heel klein percentage zijn van de totale Trump stemmers. Misschien overschat ik de gemiddelde amerikaan hoor, maar ik ga er in de basis nog steeds van uit dat het gros van de republikeinen gewoon rationele mensen zijn, en absoluut niet slecht zijn. Gewoon anders, andere omgeving, invloeden, etc, maar allemaal mensen met wie ik prima een kopje koffie zou kunnen drinken.
Maar ik begrijp ze niet. Er is voor mij echt geen enkel argument te vinden wat kan goedpraten dat iemand een veroordeelde crimineel, redelijk seniel, zonder enkel respect voor democratie of mensenrechten, die in een debat verkondigd dat immigranten honden en katten eten, verkiest boven een weliswaar niet perfect, maar in ieder geval stabiel persoon.
Misschien is het dan maar polariserend, maar ik krijg het gewoon echt niet voor elkaar om dat te rijmen in mijn hoofd. Want ik zeg al, ik ga er wel degelijk vanuit dat de meeste republikeinen gewoon intelligente mensen zijn. Ik ga er vanuit dat dit mensen zijn die ook mijn buren zouden kunnen zijn, of familieleden. Dus hoe dan?
Als het een andere republikein was geweest die kandidaat was geweest (nouja, misschien met uitzondering van Vance), was ik het ook echt volledig met je eens geweest. Want zo werkt een democratie. Soms wint een partij waar je het niet mee eens bent in standpunten, tja, shit happens. Mensen hebben het recht om een andere mening te hebben.
Maar Trump is ook als persoon gewoon ongeschikt als leider, en dat heeft hij op alle fronten bewezen. Open staan voor iemand heeft gewoon ook zijn grenzen, die heeft hij voor mij al ruimschoots overschreden.
Dus waar ligt dan die brug, tussen een rationele, intelligente republikein, die tóch voor Trump stemt? Is de haat naar immigranten zó groot? Is het religie? Wat biedt Trump nou concreet, dat hij toch écht de beste kandidaat is, ondanks al zijn fouten, dat het dat goed kan praten, dat dat het waard is?
Want jij zei eerder vandaag dat er 244 miljoen kiesgerechtigden zijn, voor het gemak even door de helft, en je hebt 172 miljóen Amerikanen die mensenrechten geen prioriteit vinden? Of die geen bezwaar hebben tegen het feit dat hij gewoon een veroordeelde crimineel is? Mijn hoofd kan dat gewoon niet bevatten, hoe hard ik het ook probeer.. of nouja, weet je ik wíl ook gewoon niet kunnen bevatten dat er zo veel rationele mensen zijn die (als ik Amerikaans zou zijn geweest) bereid zouden zijn om mijn rechten af te nemen. Ik vind dat oprecht een héél eng idee.
Ik vind het knap hoor, dat het jou wel lukt om het vanaf de andere kant te kunnen bekijken.. mij lukt het echt niet. Ik kan alleen nog maar zeggen dat ik héél erg blij ben dat ik niet in Amerika woon 😬