Trees een fatbike is eigenlijk gewoon een e-bike. Daar zit ook geen minimum leeftijd op. En ze zijn in principe begrensd tot 25km per uur, net als een e-bike. Ik zou dan nog steeds niet willen dat mijn zoon met zijn zusje daarmee rond zou rijden, ik heb zelf ook een helm op op de e-bike, maar in de basis is het gewoon een stevige e-bike.
Probleem is dat ze vaak worden opgevoerd, dus dat de begrenzing eraf wordt gehaald en dat soort dingen. Dat kan met een e-bike ook. Een collega van mij had een e-bike op laten voeren tot 35km per uur. Grote issue daarmee is dat mensen vaak al moeite hebben met inschatten van de snelheid van een gewone e-bike (zowel bestuurder als ander verkeer), maar bij een opgevoerde fiets is dat helemaal het geval. Daarnaast ben je niet verzekerd, als er dus wat gebeurt dan vervallen de standaard regels waar je als fietser grotendeels gezien wordt als kwetsbare verkeersdeelnemer en dan heb je kans dat je alle kosten zelf moet betalen. En ook dat geldt bij elke opgevoerde fiets of brommer of wat dan ook, je verzekering vervalt als je moedwillig de regels breekt.