Puzzelstukje Dochter heeft ebike maar doet echt geen helm op. Dat snap ik ook wel weer.
Hier hetzelfde. Zoontje van vrienden moest het wel. Vanaf dag 1 dat hij naar de middelbare school ging werd hij hierom gepest 😟. Als het verplicht wordt, dan heb je die discussie in ieder geval niet meer.
Op de basisschool vond ik het toch een stuk makkelijker om het de kinderen te verplichten. Al waren onze kinderen ook daar een uitzondering dat ze een helm op hadden. In elke klas waren het hooguit 1 a 2 kinderen, die een helm droegen op de fiets.
Vulpen Hoe fijn zou het dan zijn als er gewoon een helmplicht is zodat je daarnaar kan verwijzen en het genormaliseerd wordt om een helm te dragen...
Dit bedoel ik inderdaad.
Als dochter gaat mountainbiken doet ze wel zonder morren haar helm op, omdat het dan ‘normaal’ is volgens haar. Op de e-bike moet het ook gewoon normaal worden. Ik draag zelf wel een helm, maar het gros van de helmdragers, die ik tegen kom zijn allemaal 70+. De gemiddelde volwassene geeft ook niet het voorbeeld van dat een helm dragen niet raar is. De kans op overlijden is 70% minder met helm en op ernstig hersenletsel 60% minder. Dit zijn toch serieuze cijfers en ongeveer gelijk aan het wel/niet dragen van een autogordel en dat is inmiddels volkomen vanzelfsprekend.