[verwijderd] hoe herkenbaar dit! Ik moet zeggen dat ik het ook altijd 'leuk' vindt als mijn kinderen goed samen kunnen spelen, maar ik houd wel in de gaten (of dat probeer ik toch) hoe zij zich daarbij voelen. En als een kind iets zomaar uit de handen trekt zou ik daar ook wel iets van zeggen.
Mijn oudste is vrij conflictvermijdend maar ook diplomatisch. Ze ligt goed in elke groep en daar heeft ze ook veel baat bij. De middelste is wat 'onhandiger' en zoekt vaak conflicten op (vooral tussen meisjes), tot ze er genoeg van heeft en liever met de jongens gaat spelen 'want zij maken anders ruzie'.
Maar mijn jongste is totaal anders. Zij is diegene die dominant is, dingen zou afpakken ipv zich dingen laten afpakken. Ik vond haar eerst wat onstuimig, maar, mede door jouw post nu, ik ga haar daar niet meer in remmen. Ik vind het eigenlijk een goede karaktereigenschap, kunnen opkomen voor zichzelf. Zolang ze de anderen niet domineert natuurlijk.
Klein voorbeeldje: ze heeft nog een grudge tegen een klasgenootje die haar 1,5 jaar geleden een keer in de klas 'toen we pannenkoeken aan het maken waren' had geduwd. Ze zijn 4 jaar he 🤣 dus dat jongetje probeert nu steeds heel erg contact te maken en zij moet er niets van weten. De laatste keer was het echt een facepalm in zijn gezicht dus hij heeft het opgegeven.