- Bijgewerkt
Ik vraag me steeds vaker af of de Amerikanen wel beseften waar ze voor kozen toen ze op deze onbetrouwbare wispelturige piep stemden om hun president te worden. Het is gewoon een dictator dus.
Ik vraag me steeds vaker af of de Amerikanen wel beseften waar ze voor kozen toen ze op deze onbetrouwbare wispelturige piep stemden om hun president te worden. Het is gewoon een dictator dus.
June vragen of de 5 dagen bedenktijd wel afgeschaft moet worden.
Deze is toch een paar jaar geleden al afgeschaft? Ik vond dat toen nog zo positief nieuws of heb ik dit verkeerd onthouden en voor niks de denkbeeldige vlag uitgehangen?
June onderzoek naar reden abortus
Ik vraag mij dan af wat de verborgen agenda is dat we dit moeten gaan onderzoeken. Mede door de VS word ik hier ook wantrouwig van.
June even hier op inhakend:
June onderzoek naar reden abortus
Dit is toch vrij logisch? Het lijkt mij als we weten wat de redenen zijn er mogelijk al eerder interventies gehouden kunnen worden.
Als we nu te weinig doen aan preventie bij jonge vrouwen kunnen we hier toch iets mee?
Toen ik 6jr geleden bij de verloskundige kwam en we het over geslacht hadden, gaf zij aan dat er dus veel vrouwen zijn die het wel degelijk uit maakt en abortus plegen als het niet het “goede” geslacht is. Ik weet alleen niet of je daar iets mee kan hoor maar als dat nou 50% van de abortussen zijn, moeten we daar dan niet iets mee?
Meca alleen dat is niet de motivatie. Het initiatief komt vanuit een SGP (!) kamerlid met als reden: onderzoeken of het afschaffen van de wettelijke bedenktijd heeft geleid tot een toename van abortussen.
Als het antwoord ‘ja’ is, gaan we de wettelijke bedenktijd dan weer invoeren? Of is dat juist de bevestiging dat dit een goede keus was om de wettelijke bedenktijd af te schaffen, omdat er nu minder ongewenste kinderen op de wereld worden gezet. Ik geloof niet dat het laatste het doel van de SGP is met deze motie.
Onderstaande bevestigd voor mij het onderbuikgevoel wat ik er direct bij kreeg zonder dat ik er wat over gelezen had. Ik ben onwijs bang voor een verborgen agenda.
Even gekopieerd:
Het Nederlands Genootschap voor Abortusartsen (NGvA) had de moties in aanloop naar de stemming ontraden. De NGvA gaf op 28 februari in een brief aan de Tweede Kamerleden aan: ‘Er is geen enkele aanwijzing dat de afschaffing van de verplichte beraadtermijn heeft geleid tot een stijging in het aantal abortussen. Extra onderzoek voegt niets toe en verspilt tijd en geld.’ En verder schrijven zij: ‘We zien in andere landen hoe stap voor stap reproductieve rechten worden ingeperkt, vaak onder het mom van registratie en zogenaamd neutrale regelgeving. En de gynaecologenvereniging NVOG zette recent het statement op haar website dat ‘een onderzoek naar de redenen voor abortus onnodig en ongewenst’ is. ‘Het suggereert een verantwoordingsplicht en vergroot het risico op stigmatisering en verminderde toegang tot zorg.’ Ook stichting Rutgers die opkomt voor vrouwenrechten stelde dat de drie moties de toegang tot abortuszorg kunnen inperken.
Meca daar is een paar weken geleden onderzoek naar gedaan. Dat 'onderzoek' wat door de EO () is gedaan, blijkt totaal niet gegrond te zijn:
Maar ook los daarvan: preventie is alleen zinvol bij bepaalde redenen. Daarmee ga je totaal voorbij aan de reden 'ik wil gewoon geen kind', die óók gegrond is.
De enige preventie die zinvol is, is seksuele voorlichting, en dat is nou net hetgeen waar deze partijen vanaf willen
Er is geen haar op mijn hoofd die gelooft dat het doel van dit onderzoek ook maar een andere functie heeft dan uiteindelijk willen beslissen over vrouwenlichamen en de vrije keuze inperken.
Edit: mocht de reden overigens wel verkrachting zijn, een van de wel 'acceptabele redenen voor abortus', kan dit bespreken overigens ook nog eens traumatisch zijn voor het slachtoffer in kwestie. Dus ook voor haar bescherming is het gewoon geen goed idee.
CrazyCatLady Er is geen haar op mijn hoofd die gelooft dat het doel van dit onderzoek ook maar een andere functie heeft dan uiteindelijk willen beslissen over vrouwenlichamen en de vrije keuze inperken.
Ik ook niet en dat was al voordat ik wist dat dit vanuit de SGP kwam. Al had ik natuurlijk kunnen raden uit welke hoek dit kwam.
Volgens mij is het ook heel simpel en is er geen enkel duur onderzoek nodig. Gebruik dat geld inderdaad liever om te investeren in voorlichting en het makkelijk + gratis verkrijgbaar maken van voorbehoedsmiddelen.
CrazyCatLady mocht de reden overigens wel verkrachting zijn, een van de wel 'acceptabele redenen voor abortus', kan dit bespreken overigens ook nog eens traumatisch zijn voor het slachtoffer in kwestie. Dus ook voor haar bescherming is het gewoon geen goed idee.
Absoluut! Schaamte, schuldgevoel en angst kunnen een hele grote rol spelen. Het moeten benoemen op zich kan al een hele traumatische ervaring zijn en de eventuele aanwezige ptss verergeren of zelfs de laatste trigger zijn voor het ontwikkelen van ptss. Veel vrouwen kunnen het niet eens uitspreken. Letterlijk de woorden niet kunnen zeggen en gaan we ze dan ‘dwingen’ zodat ze een abortus mogen of om ze leuk te laten meewerken aan een onderzoek? Hoe betrouwbaar zal zo onderzoek überhaupt zijn?
En dan nog, de enkele vrouw die een abortus laat plegen ivm geslacht, mag zelf deze keuze maken. Uiteindelijk zijn wij nog steeds baas over eigen buik, ongeacht wat een ander van de reden vindt. Los daarvan kunnen ook hier hele invoelbare redenen voor zijn. Een vriendin van mij is 10 jaar geleden haar baby verloren. Toen ze daarna weer zwanger raakte, hoopte ze heel erg dat het niet weer een jongetje zou zijn. Emotioneel trok ze dat gewoon niet. Vond ik heel begrijpelijk en dat gevoel overspoelde haar pas toen ze weer zwanger was. Nu was het gelukkig een meisje en zou ze er geen abortus om hebben gepleegd als het wel weer een jongen was geweest, maar als ze dat wel had gedaan, wie ben ik om daarover te oordelen?
Meca Het lijkt mij als we weten wat de redenen zijn er mogelijk al eerder interventies gehouden kunnen worden.
Als we nu te weinig doen aan preventie bij jonge vrouwen kunnen we hier toch iets mee?
Ik geloof zeker dat we iets moeten met voorlichting omtrent het niet gebruiken van anticonceptie. Daar heb je geen onderzoek naar abortusreden voor nodig. Het bevragen van onze b=vrijheid als vrouw is m.i gevaarlijk en een begin van het einde voor die vrijheid.
Meca Toen ik 6jr geleden bij de verloskundige kwam en we het over geslacht hadden, gaf zij aan dat er dus veel vrouwen zijn die het wel degelijk uit maakt en abortus plegen als het niet het “goede” geslacht is.
Tja, daar kan ik niet zoveel mee. wat wil je hiermee zeggen? je aanname van 50% is echt een uit de lucht gegrepen getal, maakt de discussie ongelijk want geen feiten maar aannames en geeft maar weer aan dat men abortus alleen ziet als wanneer het ongewenst is.
Abortuszorg is ook het weghalen van een zeer gelieft en gewenst kindje dat geen kans op leven heeft buiten de baarmoeder. Het is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap weghalen. Laten we dat niet vergeten en die vrijheid blijven bevechten.
Eigenlijk is het überhaupt absurd dat een vrouw verantwoording zou moeten afleggen over waarom ze een abortus wilt. Ze wil gewoon geen zwangerschap. Punt. Dat lijkt mij al voldoende.
Het gaat niet om het nemen van een goudvis, maar het krijgen van een mens. We kunnen vrouwen daar nooit toe dwingen als ze niet willen, ongeacht wat de reden is.
Nescio Heb wel een onderzoek gelezen waaruit bleek dat de meeste abortussen worden gedaan bij vrouwen die al kinderen hebben en die in een stabiele relatie zitten.
Dat zou me eigenlijk niks verbazen..
Dit onderwerp heeft me aan het denken gezet, en als ik nu zwanger zou raken zou ik ook naar abortus neigen.
En dan nog niet eens vanuit de redenen die voor de meeste mensen nog wel te begrijpen zijn, met name het psychische aspect, maar juist met het oog op de toekomst. Ik hoop binnen nu en een paar jaar toch wel echt klaar te kunnen zijn daarmee, en ik heb gewoon écht geen zin in nog meer verantwoordelijkheden. Ik wil kunnen reizen, focussen op werk, hobby's en weet ik veel. Naar Santiago de compostella lopen als ik daar zin in heb. Gewoon omdat het kan.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben gek op mijn kinderen en zou ze voor geen goud willen missen, en ja, ze geven ook veel terug. Maar weer helemaal opnieuw beginnen? De aankomende 18 jaar weer vol hebben met ouderavonden en afspraken over Joost mag weten wat? Alsjeblieft niet zeg..
Het idee dat het hebben van kinderen alleen maar rozengeur en maneschijn is en zo veel voldoening geeft is gewoon onzin. Soms is het gewoon rete-zwaar. Het is wel 18 jaar non stop verantwoordelijkheid, en zelfs daarna nog. Als je kind een beperking heeft op wat voor vlak dan ook, nog veel meer.
Ik denk dat juist degenen die al moeder zijn daardoor ook een veel realistischer beeld hebben van de realiteit, en daarmee hun draagvlak.
CrazyCatLady Die column waar naar verwezen wordt is echt heel goed:
https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/tijs-van-den-brink-vraagt-zich-af-waarom-ons-abortusdebat-uitblijft-nou-tijs-komt-ie~ba6f989d/
Het gaat helemaal nergens over en dat maakt het juist zo zorgwekkend. Maar dat geldt in het algemeen voor deze regering/tijd vrees ik: veel gepraat over non-issues en weinig actie op de échte problemen.
Vulpen inderdaad een goede column! Ik denk dat het inderdaad heel erg belangrijk is dat we hier heel erg waakzaam op blijven:
Wie abortus wil beperken, valt nooit direct het abortusrecht aan: je gaat knabbelen aan de randjes. Je stelt de termijn waarin je een abortus kunt krijgen ter discussie, of probeert vast te leggen om welke redenen een vrouw een abortus mag krijgen.
Canadese mp geeft een goede speech. Echt de moeite om te kijken.
Trump dreigt met heffing van 200 procent op wijn en champagne - https://nos.nl/l/2559384
"Dit wordt fantastisch voor de wijn en champagnesector in de Verenigde Staten"
De champagnesector in de Verenigde Staten.
De CHAMPAGNEsector in de Verenigde Staten!
Ik weet niet of ik keihard moet lachen of wil huilen
CrazyCatLady Tsja… deze man is helemaal maf. Zijn eigen bedrijven gingen failliet maar hij is zo’n grote zakenman en dealmaker…
Hij sluit een recessie niet uit maar heej… eerst het zuur en dan het zoet. Offers zijn nodig… maar dan wordt je zo rijk als burger van de VS dat je niet weet wat je met je geld moet