Nescio gelukkig maar dat de cijfers dit tegenspreken. Ik weet dat rationeel ook wel, maar ik voel het niet en dat maakt het moeilijk want wat doe je er dan mee?
Relativeren voor jezelf en dingen lezen waarin word uitgelegd hoe het feitelijk gaat. Ik denk in tegenstelling tot @Manque (sorry) dus niet dat in die zin minder of geen nieuws kijken de oplossing is. Ik heb vaak het idee dat mensen die dat niet doen juist enorm veel onderbuik gevoelens hebben. En dan bedoel ik met onderbuik de ongeruste gevoelens en het gevoel dat het helemaal mis zal gaan. Dus ik zou zeggen; fact check jezelf. Waar komt het vandaan?
Nescio Ik probeer ook altijd voor ogen te houden dat het eerst slechter moet worden voor het beter wordt, of zoiets.
Maar het is dus feitelijk gezien helemaal niet slechter geworden. Dat was mijn punt juist. Je bent nu veiliger op straat, en in je huis, dan 15 jaar geleden. Zoals ik al zei, er is minder misdaad, minder moorden, minder zedenmisdrijven, ook minder inbraken en overvallen, zelfs minder terorrisme 😬. Dit is dezelfde issue als met klimaat. We zien daar nu de gevolgen van. Maar cijfer matig gezien gaat het beter dan ooit met het klimaat. Er is nog nooit zoveel groene energie opgewekt, nog nooit zoveel electrische auto’s rond gereden, de uitstoot van broeikasgassen is aanzienlijk minder, de wereldwijde ontbossing neemt af, het gat in de ozonlaag is dicht, de plastic soep word opgeruimd.
Kijk ik zeg niet dat het het paradijs is of dat er niks meer te doen is. Maar het is wel belangrijk om te onderkennen dat het gevoel dat deze tijd vreselijk is en het allemaal erger word, echt alleen maar een gevoel is. En waar we wat mij betreft vanaf moeten ook. Want ik vind het persoonlijk niet helpend dat zoveel mensen dat gevoel hebben.