sjorsje mijn zoon moet dat gewoon echt niet proberen, punt. Hij mag heel veel, zelfs meer als het gemiddelde kind, wij voeden hem namelijk best wel heel vrij op maar als ik nee zeg is het nee. Ik ben daarin heel duidelijk en ik moet zeggen dat veel mensen vinden dat hij daardoor echt beter luistert als het gemiddelde kind.
Als mijn moeder vroeger zei naar bed wist ik dat ik het niet kon rekken, naar bed was naar bed. Ja was ja en nee was nee. Duidelijkheid heeft een kind nodig, daar vraagt een kind ook om als het kijkt of de grenzen opgezocht kunnen worden of als ze over de grenzen heen gaan.
Ik zie het al voor me zeg, dat mijn zoon de wc rol even helemaal uitrolt omdat hij niet naar bed wilt.π« Als hij 2 keer naar de wc zou moeten zou ik dat absoluut niet weigeren ik zou namelijk niet willen dat hij in zijn bed plast omdat ik denk dat hij een spelletje speelt. (Dat is ook een stukje choose your battles) Maar na het verstoppen in zijn tent, het gedichtje en zijn speentjes gegeven te hebben aan de maan (zijn lamp) gaat hij gewoon slapen mits hij niet ziek is.
En zo kan ik je genoeg situaties voorleggen waarbij hij heel goed weet dat nee, nee is. In het begin wist hij dat natuurlijk niet en heeft hij echt wel eens bijvoorbeeld op straat een geweldige meltdown gehad, maar door geven en nemen kan ik zeggen dat ik echt een kind heb wat daardoor ontzettend goed luistert.