[verwijderd] beetje late reactie van mijn kant.
Ik worstel er wel mee. Ze heeft het moeilijk met zichzelf, maar weet zelf niet precies wat pubertijd is. Maar die borstjes wil ze niet, klasgenootjes maken er opmerkingen over. En dochter is heel erg bezig met wat anderen van haar vinden, of ze er goed uit ziet etc.
En ik vraag me nu dus af of dit haar onzekerheid is of dat het van puberhormonen komt. Het is lastig om haar zo te zien worstelen.
Dochter is groot fan van frozen en gisteren kwam haar nieuwe jurk binnen. En dan zie je een klein meisje met borstjes. Het hele beeld klopt niet.
Dinsdag hebben we een nieuwe afspraak bij de huisarts over hoe verder. Ze zeiden dat, omdat er op de echo duidelijk borstweefsel te zien is, de puberteit nu echt begonnen is. Ik moet er toch niet aan denken dat ze binnen 2 jaar ongesteld wordt. Of dat ze nog maximaal 20 cm groeit want ze is maar 125 cm nu.
Er bestaan remmers maar die mag ze officieel niet hebben vanwege haar hartritmestoornis. Maar puberteit zelf geeft ook risico's (Ik ga er vanuit dat er verder geen heftige onderliggende oorzaak bij deze situatie ligt. Theoretisch gezien zou ze ook een tumor kunnen hebben in dr hoofd of iets met de bijnieren, maar bij meisjes vinden ze meestal geen oorzaak). Het is dus best gecompliceerd en niet een alleen een kwestie van een vroege ontwikkeling.
Voor nu is het vooral veel afwachten en ik ben niet erg geduldig.