Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met mijn boek aan moet. De feedback die ik heb gekregen was, om het zachtjes uit te drukken, niet mals. Ik ben er echt een paar dagen flink door van slag geweest en zit nu in dubio.
Er ligt wat moois, daar ben ik van overtuigd. Ik ben een beginner, dat weet ik ook. Maar wat me een beetje verbaast (en een aantal mensen die ik er over heb gesproken zijn het met me eens) is dat de feedback die ik kreeg echt totaal niet kloppend is. Niet genoeg spanning, te veel verhaallijnen door elkaar heen die niet noodzakelijk zijn. Hoe kan het dan dat bijna iedereen die het boek heeft gelezen het in 1 ruk uit heeft gelezen omdat ze het niet weg konden leggen? Dat ze het zo mooi vonden hoe alle verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar kwamen?
Moet ik nu twijfelen aan mijn proeflezers (nee, natuurlijk niet!) of aan de expertise van de editor (nee, ook niet!)?
Ik vind dit echt heel lastig. Het is wel mijn boek, waar ik een jaar aan heb gewerkt. Ik wil niet opnieuw beginnen, alles in mij schreeuwt dat dat nergens op slaat en dat mijn visie op het verhaal echt overeind moet blijven staan. Anders zou ik niet trouw aan mezelf blijven en dat is juist iets wat ik zo belangrijk vind.
Dus. Ik moet nog mailen voor een afspraak met de editor, maar ik stel het steeds maar uit. Of dat komt doordat ik ergens diep van binnen denk "Ik kan dit toch allemaal niet, en de editor heeft het bevestigd" of doordat ik dacht dat ik wel zowat klaar was, maar dat toch niet ben? Ik weet het eigenlijk niet meer. En ik weet ook echt niet meer wat ik hier nu allemaal mee aan moet. Het lijkt er op dat dat vuurtje in mij langzaamaan aan het doven is en dat vind ik oprecht KLOTE. Ook al schreef de editor dat ze potentie in mij ziet, dat ik het in me heb.
Zucht.