Hopsatee Bijzonder dat je dat zegt. Want ik word dus steeds “kwaad” op mezelf. Zo van jemig zeg, waarom voel je die drang kom op je weet dat dit niet zo moet
Mensen met een hele sterke veeleisende kant hebben vaak ook een sterke straffende kant. Wat je waarschijnlijk jarenlang hebt gedaan is toegeven aan de veeleisende kant door overcompenserend en dwangmatig gedrag te vertonen. Is een heel logische overlevingsstrategie, want daarmee stel je je veeleisende kant tevreden en probeer je de straffende kant zoveel mogelijk stil te houden. Die straffende kant kan je namelijk echt een rot gevoel geven. Alleen negeer je daarmee je eigen behoeftes totaal en krijg je op den duur klachten.
Wat je echt wilt is de gezonde kant sterker maken. Dat deel van jezelf dat zegt: je doet gewoon je best, maar als het een keer niet lukt is het ook goed. Je bent goed zoals je bent en het hoeft niet perfect. Deze kant geeft ook haar grenzen aan, zorgt goed voor jou, neemt op tijd rust etc. Als ik je reacties lees, is ook bij het beter worden nu de veeleisende kant nog aan het woord en zij moet vooral haar mond gaan houden (ik noem deze kant van mijzelf de bitch 😉). De volwassen gezonde kant, want dat ben jij echt, moet weer de baas gaan worden.
Als je hier een fijn boek over zou willen lezen, kan ik je het boek Patronen doorbreken aanraden. Het is makkelijk leesbaar met veel oefeningen. Ik gebruikte het heel veel in therapie. Vooral ook bij mensen die cognitief heel sterk zijn en het allemaal wel weten, maar het doen en voelen, is vaak moeilijker. Jij bent volgens mij verder een hele normale en gezonde persoonlijkheid (al voelt dat misschien nu voor jou niet zo, maar je bent echt niet gek of heel raar). Anders had jij nooit zo lang en zo goed kunnen functioneren op alle vlakken. Ik denk dat jij dit best makkelijk kan oppakken.