Trees Als ik je reacties lees, is ook bij het beter worden nu de veeleisende kant nog aan het woord en zij moet vooral haar mond gaan houden (ik noem deze kant van mijzelf de bitch 😉)
Hopsatee
Wat voor mij persoonlijk erg heeft geholpen om van die strenge, bestraffende kant af te komen, is er een typetje van te maken met een naam. (Ik heb deze tip geloof ik wel eens vaker gegeven) Weet ook echt niet meer ondertussen waar ik die tip ooit vandaan heb gehaald. Maar het werkt. Kies bij voorkeur een naam waar je enorm zeikerige associaties bij hebt. En op het moment dat je merkt dat die stem in je hoofd zit, zeg je iets in de trant van ‘Ach houd gewoon je bek nou eens een keer Linda’. Bij voorkeur hardop, als dat kan in de situatie. Het helpt mij vooral om zo op die manier afstand te nemen van die over-kritische kant in jezelf. En maakt het daardoor makkelijker om ruimte te maken om lief voor jezelf te zijn.
Overigens kun je nog steeds jezelf aansporen om dingen te doen die je moet doen. Maar dan op een aardige manier. ‘Kom op vrouw, even dat en dat doen en dan kan je vanavond lekker gamen/met een boek op de bank.’ ‘Hups, je kan het, dan ben je er vanaf.’ Etc
Dat boek klinkt trouwens wel goed @Trees Gaat op het lees lijstje