@pimpelmeesje Die RB contacten laten me even niet los. Ik vind het waanzin (tenzij je regelmatig in crisis bent, maar volgens mij is dat niet het geval).
Met het risico dat ik erg wantrouwend klink - maar goed bedoeld en vanuit zorg: Je kan eens op de facturen kijken die je toegestuurd krijgt (als het goed is krijg je die, maar als ze gecontracteerde zorg leveren kan het ook zijn dat je die via de app van je verzekeraar op moet vragen). Ik zou wel benieuwd zijn wat voor consulten ze rekenen: vooral de tijd en het soort consult.
De achtergrond: de tarieven worden bepaald adhv de setting (vrijgevestigd, mutldisciplinair etc), de duur van het consult, de registratie van de zorgverlener (een GZ-psycholoog krijgt meer dan een basispsycholoog maar minder dan een klinisch psycholoog bijv) en naar de aard van het consult (diagnostiek of behandeling). Voor diagnostiek rekent men aanzienlijk meer omdat verondersteld wordt dat daar meer indirecte tijd aan vast zit. En dat zijn behoorlijke verschillen. Een diagnostisch consult kan zomaar 50 euro meer opleveren dan een behandelconsult van dezelfde tijd. Nu is er discussie over wat je onder diagnostiek mag rekenen en het is mij opgevallen dat men daar de laatste tijd steeds euhm "vrijer" mee omgaat. Ik zeg niet dat het zo is, maar als ze die RB consulten rekenen bij jou als diagnostische consulten, dan zou ik daar voor gaan liggen. Dan weet je zeker dat je (excuser mn Frans) genaaid wordt en pleit dat des te meer voor hard weghollen daar en zoeken naar een geschikter plek. (Als ze het rekenen als behandeling, vind ik er nog steeds wat van overigens ๐. ) Een RB doet namelijk dan niks extra's: de behandelaar (in jouw verhaal gok ik een basispsycholoog) verricht de behandeling, de RB haakt aan, denkt soms even mee, doet daarna (meestal) niet zoveel meer; dat pakt de behandelend psycholoog weer op (uitzonderingen daargelaten). Easy money dus.
Let ook op de tijd: consulttijden dienen nooit afgerond te worden naar boven maar zijn "vanaf" tijden! Een consult van bijv. 50 minuten moet geschreven worden als consult van 45 minuten, niet van 60. Zelfs al duurt een consult 59,5 minuut dan is het een consult van 45 minuten, pas vanaf 60 minuten gaat de prijs een stapje omhoog...
Ik zeg het niet om je 'bang' te maken of je behandelaren in diskrediet te brengen, maar ik zeg het wel (tegen jou maar ook tegen anderen in de GGZ) omdat er heel weinig kennis en transparantie is over de vergoedingen binnen de GGZ en er helaas niet altijd even zuiver mee omgegaan wordt.
Overigens ben ik ook voorstander van lichaamsgerichte therapie. Dit kan trouwens ook heel goed vrijgevestigd bij twee verschillende behandelaren. Ik werk zelf vaak samen met bijvoorbeeld psychomotere therapeuten, haptotherapeuten... werkt fantastisch samen! Ik raad het mensen vaak aan!