[verwijderd] maar als je kern weet, waarvan ik denk dat het er vaak niet maar eentje is, wat dan? Vaak is de oorzaak een samenloop van vanalles waardoor je mechanismes bent gaat ontwikkelen om ermee om te gaan. En die mechanismes gebruik je al 20 jaar en worden telkens gesterkt door bevestigende ervaringen. Ik denk dat een oorzaak vinden: bijv, onveiligheid uit je kindertijd of iets, het niet oplossen. Want dan weet je dat.. en dan? Je kan misschien nieuwe programma’s voorkomen, maar wat al is geprogrammeerd doet wat het doet. Dat moet her geprogrammeerd worden en kost tijd en veel aandacht.
Wortels trekken vegen je patronen niet schoon. Het kan je denk ik wel sterken in erkennen herkennen en herschrijven van die patronen. En rust/genezing brengen, wat vast ook helpt bij herprogrammeren.
Dit allemaal uit mijn kop hoor, ik ben geen psych. Ik heb ook nooit therapie gehad, weet niet echt wat cognitief gedragstherapie is, maar heb wel een idee denk ik.
Het enige wat ik weet is dat ik ook faalangst heb en ik heb geprobeerd het via de kern te doen. Kern gevonden, lost niets op in mijn onbewuste gedachte. Ik moet er actief mee bezig gaan. Maar het helpt me wel in het bewust veranderen van mijn gedachten! Dus het is echt niet nutteloos om dat te doen.
Maar ook, er is niet altijd een kern. niet alle gedachtenpatronen hebben een duidelijke oorzaak. Combinatie van plek, leeftijd, karakter, omstandigheid, fysieke/mentale conditie, ontwikkeling. Dat maakt een ervaring en vervolgen gaan we daar mee bezig. (Kan ik mij zo voorstellen hoor. Again: no psych!)