Ze zijn hier 10 en 11 en ik vond dit ook altijd lastig toen ze kleiner waren. Nu vertel ik dit soort dingen gewoon in kindertaal. Soms komen er vragen, soms helemaal niet. Gisteren namen ze het beiden ter kennisgeving aan. Heb ze een uur keer wel verteld dat het weer goed ging met de voetballer.
Ik probeerde ze dus ook wat af te achermen voor dit soort nieuwsberichten, maar ben daar van terug gekomen. Mijn oudste zat in groep 3 tijdens de terreuraanslagen van Bataclan. Ik had daar niets over gezegd, vond dat echt te heftig voor een 6/7 jarige. School vond dat blijkbaar niet en zij hadden in alle klassen 1 minuut stilte gehouden 🤦♀️ Dochter kwam helemaal over haar toeren thuis, bang dat er iemand zou komen die iedereen neer zou schieten.
Ze hebben ook wekelijks nieuwsbegrip vanaf groep 4 en daarin worden dit soort onderwerpen uit het nieuws ook altijd in behandeld. Dan kwamen ze weer met dat blaadje thuis en was is serieus verbaasd over de onderwerpen waar ze mee moesten dealen.
Sindsdien vertel ik het dus wel; met wat, hoe, wat, waarom informatie zodat ze iig de achtergrond en context weten (op hun niveau). Lastig om het helemaal bij kinderen weg te houden. Onderling wordt er ook over gepraat.
Vind 4 jaar overigens wel erg jong hoor. Hangt van het kind af dan. Zoon had op die leeftijd zijn schouders opgehaald, dochter had waarschijnlijk een paar nachten niet geslapen uit angst voor een hartstilstand.