Bij mij niet, maar dat ligt dan denk ik aan het merk whey icm skyr? Ik zal het eens met die van de Lidl gaan proberen. Ik ben een piepnek als het om structuur gaat. Creatine door mijn skyr vind ik ook niet prettig. Er zit geen smaak aan ofzo, maar het voelt soms alsof ik een hap zand eet 😬.
iMoeder Maar mijn hoofd is wel al aan de premenopause bezig heb ik het idee. Veel ‘brainfog’.
Mijn hoofd is juist veel beter dan 4 jaar geleden 🤪. Ik heb niet echt een goede nulmeting natuurlijk, maar de laatste 2 jaar is het ongeveer hetzelfde gebleven en niet slechter. Ik heb denk dus nog geen perimenopauzehoofd. Heb ooit wel een hogere dosering gebruikt, maar mijn maag en darmen vonden het ook niet zo leuk. Het wordt trouwens ook wel een experimenteel in de revalidatiezorg na een cva gebruikt, maar ook daarin zijn de resultaten wisselend mbt cognitie en fysiek herstel. Wat mij verbaasde, want mbt fysieke revalidatie had ik wel verwacht dat het resultaat wat consistenter zou zijn.
iMoeder Ik weet niet helemaal van wanneer de laatste onderzoeken zijn. Ik vond die ik heb gelezen best overtuigend eigenlijk?
Er zijn er best veel, maar veelal kleinere onderzoeken met een korte tijdspanne en statistisch niet altijd even denderend in elkaar zitten (hoop gegoochel met getallen). Wat ik vooral opvallend vond dat bijna dezelfden onderzoeken tot een andere conclusie kwamen. Mijn eigen conclusie is vervolgens dan dat de gedane studies methodologisch gezien nog te zwak zijn. Kanttekening, is dat ik vooral ook gezocht heb naar het effect op hersenletsel en algemeen en niet specifiek op perimenopauze.
Ik heb vorig jaar een podcast geluisterd van een wetenschapper, die er heel uitgebreid op in ging. Was echt heel interessant. Ik ga kijken of ik deze nog kan vinden. Gaat oa over een meta-analyse die gedaan is van meerdere onderzoeken (grootste tot nu toe). Ik weet de exacte conclusie niet meer, maar het kwam ook neer op dat de onderling best wel wat verschillen tussen studies zijn gevonden.
Edit: ik ben even aartslui en heb gewoon aan ai gevraagd hoe het zat met de meta-analyse. Heb wel de bronnen erbij gevraagd, want ik geloof ai niet direct. Waren er meerderen, maar deze zijn denk ik het meest samenvattend:
De heranalyse stelt dat de positieve effecten van creatine op cognitie waarschijnlijk zijn overschat doordat in de oorspronkelijke meta-analyse meerdere testresultaten van dezelfde deelnemers als onafhankelijke data zijn meegeteld. Hierdoor leek de steekproef groter en de uitkomst sterker dan die in werkelijkheid is. Wanneer deze statistische vertekening wordt gecorrigeerd, worden de effecten kleiner of verdwijnen ze soms helemaal, waardoor er geen overtuigend bewijs overblijft voor een duidelijk cognitief voordeel bij gezonde mensen.
Bron 1: https://www.frontiersin.org/journals/nutrition/articles/10.3389/fnut.2026.1716285/full
Bron 2: conclusie van de European food safe Authority dat op basis van huidige onderzoeken er geen verband is vastgesteld tussen creatine en verbetering cognitie (wel op fysieke prestaties!) https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2024.9100
En bij de podcast geeft hij deze aan, maar ze komen mij niet 1,2,3 bekend voor, dus ik weet niet of hier nu de juiste tussen zit?!? Maar misschien zijn deze ook wel interessant als leuk luistervoer tijdens je training 😜.
- Huberman Lab Podcast
• Afleveringen over creatine en hersenen
• Conclusie:
• mogelijk effect
• maar klein en contextafhankelijk
⸻
- Sigma Nutrition Radio
• Bespreekt systematische reviews en bewijs
• Vaak kritisch op:
• kleine studies
• bias
⸻