Marshmallow ik zit nu heel hard te bedenken hoe ik dit uitleg, terwijl ik hier heel dom mijn eigen buikspieren zit aan te spannen 😂. Je zet eigenlijk heel veel druk op je buik (als ik het doe span ik automatisch ook mijn bips, onderrug en bekken wat aan) en dan voel je dat de spieren in je buik harder worden. Als ik het niet aanspan is het zacht en als ik het wel aanspan, kan ik niet meer in mijn buik drukken, omdat er direct weerstand is. Dan heb je je buikspieren aangespannen. Misschien voorstellen dat iemand je in je buik wilt stompen en wat je dan aan zal spannen?
Tijdens oefeningen kan het helpen om je mentaal te focussen op de spiergroep die je aan het trainen bent. Hiermee kun je het beter isoleren, wordt het zwaarder, maar het is veel efficiënter en effectiever.
Ik denk trouwens dat het iets is, wat je ook vanzelf leert als je blijft sporten. Je bouwt hiermee ook een lichaamsbewustzijn op, waardoor je veel meer controle krijgt over je lichaam en spieren. Ik heb het zelf nooit zo door gehad dat ik dit had, maar ik heb hier de afgelopen 3 jaar zoveel profijt van gehad en pas toen de fysio’s het gingen benoemen als sterk punt werd ik er zelf pas bewust van. Het was iets wat ik heel ongemerkt heb opgebouwd en wat vanzelf gaat als je actief blijft.